6 kérdés, ami behúzhat a csőbe egy állásinterjún 

Az állásinterjú egy fontos lépés a karrierépítésben, hiszen ez az a pillanat, amikor megmutathatod, hogy miért vagy alkalmas a kiválasztott pozícióra. Azonban nem elég csak a szakmai tudásodat és tapasztalatodat bemutatnod, hanem arra is fel kell készülnöd, hogy milyen kérdéseket tehetnek fel neked az interjúztatók. A céljuk nem az, hogy benned rossz érzést keltsenek, vagy hogy rögtön elbuktassanak ezen a lépcsőfokon, hanem az, hogy nem csak a szakmai kompetenciáidat, hanem a személyiségedet, a motivációdat, a problémamegoldó képességedet, és a csapatmunkára való alkalmasságodat is felmérk. Ezért érdemes előre átgondolnod, hogy milyen válaszokat adnál ezekre a kérdésekre, és hogyan tudnád a legjobb oldaladat megmutatni. Ha pedig az érdekel, hogy te magad milyen kérdéseket tegyél fel az interjúztatónak, olvasd el korábbi cikkünket a témában! 

Kellemetlen témák, amelyekkel számolnod kell egy állásinterjún: 

  1. Miért váltottál a korábbi munkahelyedről? Ez a kérdés arra irányul, hogy milyen okok vezettek a munkahelyváltásodhoz, és hogy milyen viszonyban vagy a volt munkaadóddal. Ilyenkor érdemes nem panaszkodni a korábbi munkahelyedről, a főnöködről, vagy a kollégáidról, mert ez negatív képet fest rólad, és azt sugallja, hogy te vagy a probléma. Inkább emeld ki, hogy milyen tapasztalatokat és készségeket szereztél ott, és hogy milyen pozitív dolgokat tanultál. Aztán mondd el, hogy miért érzed úgy, hogy ez a pozíció jobban megfelel a karrierterveidnek, a szakmai céljaidnak és az érdeklődési körödnek. 
  2. Mik a leggyengébb pontjaid? Ez a kérdés arra szolgál, hogy felmérjék az önismeretedet, az önkritikus képességedet, és a fejlődni vágyásodat. Ne sorold fel a kliséket, mint hogy pontos, megbízható, vagy túlságosan maximalista vagy, hanem válassz olyan gyengeségeket, amelyek relevánsak a munkakörhöz, és alátámaszthatók konkrét példákkal. Ne tagadd le a gyengeségeidet, hanem mutasd meg, hogy tudsz velük bánni, és hogy mit teszel azért, hogy javíts rajtuk. Légy őszinte, de ne negatív, hanem inkább konstruktív. 
  3. Hol látod magad pár év múlva? A válaszod megmutatja, hogy mennyire vagy ambiciózus, és hogy milyen karrierút elképzelésed van. Ne mondj olyat, hogy a főnököd helyén akarsz lenni, vagy hogy egy másik cégnél akarsz dolgozni, mert ez azt mutatja, hogy nem vagy hűséges, vagy hogy nem értékeled a céget. Inkább mondd el, hogy milyen területeken szeretnél fejlődni, milyen készségeket szeretnél elsajátítani, milyen projektekben szeretnél részt venni, és hogy hogyan tudnád hozzájárulni a cég sikeréhez. Mutasd meg, hogy hosszú távon is elkötelezett vagy a cég iránt, és hogy motivált vagy a tanulásra és a fejlődésre. 

4. Mesélj el egy helyzetet, amikor elrontottál valamit, és hogy oldottad meg végül. A jövendőbeli kollégáid, főnököd számára fontos információ, hogy milyen hibákat követtél el a munkádban, és hogy hogyan kezelted őket. Ne tagadd le, hogy hibáztál, mert ez azt mutatja, hogy nem vagy őszinte, vagy hogy nem tanulsz a hibáidból. Inkább válassz egy olyan hibát, amely nem volt végzetes, de mégis tanulságos, és amely nem a szakmai tudásod hiányából, hanem valamilyen külső tényezőből, vagy emberi tévedésből adódott. Mutasd meg, hogy hogyan ismerted fel a hibádat, hogyan vállaltad érte a felelősséget, hogyan javítottad ki, és hogyan kerülted el a hasonló hibákat a jövőben.

5. Milyen bérigényed van? Ilyenkor az interjúztató arra kíváncsi, hogy mennyire vagy reális és rugalmas ebben a tekintetben. Ne mondj egy konkrét összeget, mert ez vagy túl alacsony, és akkor leértékeled magad, vagy túl magas, és akkor kizárod magad a versenyből. Inkább mondd el, hogy milyen tényezőket veszel figyelembe a bérigényed meghatározásában, mint például a munkakör, a feladatok, a felelősség, a tapasztalat, a képzettség, a piaci átlag, a cég anyagi helyzete, a juttatások. Aztán mondd el, hogy milyen sávban mozog a bérigényed, és hogy mennyire vagy hajlandó alkudni, ha a cég indokoltan alacsonyabb ajánlatot tesz. 

6. Hogyan reagálnál, ha egy elégedetlen ügyféllel kellene foglalkoznod? Ezen a ponton egy képet akarnak kapni rólad, hogy milyen szituációs feladatokkal tudsz megbirkózni, és hogy hogyan viselkedsz nehéz helyzetekben. Ne csak elméletben beszélj erről, hanem hozz egy konkrét példát, amikor egy korábbi munkahelyeden vagy tanulmányaid során találkoztál egy elégedetlen ügyféllel, és hogyan kezelted a helyzetet. Mutasd meg, hogy milyen lépéseket tettél, hogyan kommunikáltál az ügyféllel, hogyan próbáltad megérteni a problémáját, hogyan nyugtattad meg, hogyan kerested a megoldást, és hogyan biztosítottad az ügyfél elégedettségét. Ha voltak nehézségeid vagy hibáid, akkor is említsd meg őket, de hangsúlyozd, hogy mit tanultál belőlük, és hogyan kezelnéd jobban a hasonló helyzeteket a jövőben. 

Ezekkel a trükkös kérdésekkel biztosan találkozol egy állásinterjún, ezért jobb, ha felkészülsz rájuk. Ezekkel a tippekkel már nem fogsz kellemetlen helyzetben maradni, hanem meggyőzöd az interjúztatókat, hogy te vagy a legjobb választás. Ne feledd, hogy az állásinterjú nem egy kihallgatás, hanem egy beszélgetés. Légy magabiztos, őszinte és pozitív, és akkor nem lesz gond. Ha pedig még több segítségre van szükséged, akkor fordulj hozzánk bátran! Az IDBC csapata mindig készen áll, hogy támogasson téged a karrieredben. Nálunk nem csak egy állást kapsz, hanem egy közösséget is. Küldd el önéletrajzod a cv@idbc.hu-ra, és segítünk megtalálni álmaid állását. 

2024. március 5.

Szerző: Herczeg Sára

Content Marketing Coordinator

herczeg.sara@idbc.hu