Hogyan kezdj el beszélgetni egy toborzóval?

10 tipp, amitől garantáltan megjegyeznek

Ha álláskereső vagy, akkor biztosan tudod, hogy mennyire fontos a jó kommunikáció a toborzókkal. De vajon tudod, hogy hogyan kezdj el beszélgetni velük, ha felhívnak vagy írnak neked? Mit mondj, és mit ne mondj? Milyen kérdéseket tegyél fel, és mikor? Hogyan hagyhatsz jó benyomást, és hogyan érj el jobb eredményeket?

Ebben a cikkben megosztjuk veled tapasztalatainkat és tanácsainkat, hogy segítsenek neked hatékonyabban kommunikálni a toborzókkal, ezáltal pedig jobban megismerd a cégeket és az állásokat. Megmutatjuk neked, hogy mire figyelj, és hogy milyen hibákat kerülj el, amikor először veszed fel a kapcsolatot egy toborzóval. Elmondjuk neked, hogy hogyan készülj fel egy beszélgetésre vagy egy interjúra, és hogy hogyan mutasd meg a legjobb oldaladat. Megosztjuk veled, hogy hogyan kövesd nyomon a jelentkezéseidet, és hogy hogyan kezeld a visszajelzéseket. Olvass tovább, és tudd meg, hogy hogyan juss át az előszűrésen!

1.Szólj, ha nem alkalmas. Ha egy toborzó felhív vagy ír neked, de éppen nem tudsz vele beszélni, ne hagyd válasz nélkül. Udvariasan mondd el, hogy most nem jó az időpont, és javasolj egy másikat, amikor elérhető vagy. Például: “Köszönöm, hogy felkeresett, de most éppen egy fontos megbeszélésen vagyok. Vissza tudna hívni holnap délután 3-kor?”

2. Kérdezz vissza még az elején, ha nem értetted a bemutatkozást. Álláskeresőként számos céget, pozíciót kell észben tartanod. Ha egy toborzó bemutatkozik, de nem hallottad vagy nem értetted jól a nevét, a cégét vagy az álláslehetőséget, ne félj visszakérdezni. Így elkerülheted a későbbi félreértéseket, és megmutathatod, hogy figyelsz és érdekel a lehetőség. Például: “Bocsánat, nem hallottam jól, meg tudná ismételni honnan keres?”

3. Mondj konkrét időpontot, mikor lenne jó egy interjú. Ha egy toborzó megkérdezi, mikor érsz rá egy beszélgetésre vagy egy interjúra, ne adj általános választ, mint “bármikor” vagy “a jövő héten”. Inkább mondd meg pontosan, melyik napokon és időpontokban vagy szabad, és kérj egy visszaigazolást. Így könnyebb lesz megszervezni az időpontot, és elkerülheted az ütközéseket. Ehhez természetesen a naptáradnak is up-to-date-nek kell lennie. Például: “Szívesen beszélnék önökkel az állásról. A jövő héten kedden és csütörtökön 10 és 12 óra között vagyok elérhető. Melyik nap és időpont lenne önnek megfelelő?”

4. Kérdezd meg, mikor várhatsz visszajelzést, mi a következő lépés. Ha egy toborzóval beszéltél, ne felejtsd el megkérdezni, hogy mikor és hogyan fog visszajelezni neked, és mi lesz a további folyamat. Így tudni fogod, hogy mire számíthatsz, és nem kell aggódnod, hogy lemaradsz valamiről. Például: “Köszönöm, hogy időt szakított rám. Mikor és hogyan fogja tudatni velem a döntését? Mi lesz a következő lépés, ha továbbjutok?”

5. Írd fel a jelentkezéseidet, hogy tudd követni. Ha több állásra is jelentkezel, fontos, hogy rendszerezd és nyomon kövesd a jelentkezéseidet. Így nem fogod összekeverni a cégeket, a pozíciókat és a toborzókat, és mindig fel tudod idézni, hogy melyik állásról van szó, ha felhívnak vagy írnak. Egy egyszerű Excel táblázatban feljegyezheted a cég nevét, a kapcsolattartó nevét és elérhetőségét, a jelentkezés dátumát, a beszélgetés időpontját, és három kulcsszót, ami tetszett az állásban. Például:

Cég neve Kapcsolattartó Jelentkezés dátuma Beszélgetés időpontja Három kulcsszó
IDBC Kovács Anna 2024.02.10. 2024.02.15. 11:00 kreatív, digitális, szórakoztató
ABC Nagy Péter 2024.02.12. 2024.02.20. 14:00 innovatív, dinamikus, fejlődő

6. Gondolkozz a toborzó fejével. Ha egy toborzó felkeres, próbáld megérteni, hogy mi a célja, és milyen információkat szeretne tőled megtudni. Ha már telefonon meg akar kicsit ismerni, akkor menj bele a beszélgetésbe, és mutasd meg a személyiségedet, a motivációdat és az érdeklődésedet. Ha viszont interjúra hív, akkor ne húzd el a beszélgetést, hanem válaszolj röviden és lényegre törően a kérdéseire, és mutasd meg a szakmai tudásodat és tapasztalatodat. Például: “Örülök, hogy felhívott. Mit szeretne tudni rólam?” vagy “Köszönöm, hogy meghívott interjúra. Hogyan menjünk tovább?”

7. Mindig törekedj párbeszédet kialakítani. Ha egy toborzóval beszélsz, ne legyél passzív vagy egyoldalú. Ne csak válaszolj a kérdéseire, hanem tegyél fel te is kérdéseket, amikkel kifejezheted az érdeklődésedet és a kíváncsiságodat. Így élénkebbé és interaktívabbá teheted a beszélgetést, és jobban megismerheted a céget és az állást. Például: “Érdekes, amit mond, hogy az IDBC-nél sok lehetőség van a tanulásra és a fejlődésre. Milyen konkrét példákat tudna mondani erre?” vagy “Milyen kihívásokkal szembesülnek most az IDBC-nél, és hogyan oldják meg őket?”

8. Úgy állj hozzá, hogy akarod az állást. Ha egy toborzóval beszélsz, mutasd meg, hogy komolyan gondolod a jelentkezésedet, és hogy lelkes vagy az állás iránt. Ne legyél közömbös vagy bizonytalan, hanem mutasd meg a pozitív és magabiztos oldalad. Mondd el, hogy miért szeretnél a cégnél dolgozni, és hogy miben tudnál hozzájárulni a vállalat sikeréhez. Például: “Nagyon örülök, hogy felhívott, mert az IDBC azonnal megfogott. Tetszik, hogy milyen kreatív és innovatív projekteken dolgoznak, és hogy mennyire modern a munkakörnyezet. Szerintem a fejlesztői tapasztalatommal és ismereteimmel jól illeszkednék a csapatba, és sokat tanulhatnék ebben az új munkakörben.”

9. Ha valamiben nem vagy biztos, akkor is menj el és kérdezd meg. Ha egy toborzó meghív egy interjúra, de te nem vagy teljesen meggyőződve arról, hogy az állás illik hozzád, vagy hogy megfelelsz a követelményeknek, ne mondj le róla. Inkább menj el, és használd ki az alkalmat, hogy jobban megismerd a céget, az állást és a toborzót. Kérdezz olyan dolgokat, amik segítenek eldönteni, hogy akarsz-e ott dolgozni, és hogy milyen lehetőségeid vannak. Például: “Köszönöm, hogy meghívott interjúra. Szeretném jobban megérteni, hogy milyen feladatokat és felelősségeket jelent az állás, és hogy milyen készségeket és tapasztalatokat keresnek. Mit gondol, miben tudnék a legjobban hozzáadott értéket képviselni az IDBC-nél?”

10. Időzítsd megfontoltan a kérdéseket. Akkor hozd fel a plusz igényeidet, amikor már minimális invesztáltság van benned a cég oldaláról. Ha egy toborzóval beszélsz, ne tedd fel azonnal a legkritikusabb vagy a legérzékenyebb kérdéseket, mint például a fizetés, a munkaidő, a juttatások vagy a karrierlehetőségek. Ezeket a kérdéseket akkor tedd fel, amikor már biztos vagy benne, hogy érdekel az állás, és hogy a toborzó is érdeklődik irántad. Így elkerülheted, hogy rossz benyomást kelts, vagy hogy elriaszd a toborzót. Például: “Mielőtt befejeznénk a beszélgetést, szeretnék még pár dolgot megkérdezni, ami fontos számomra. Milyen fizetésre számíthatok, ha felvennének? Milyen munkaidő-beosztás és rugalmasság van az IDBC-nél? Milyen juttatásokat és fejlődési lehetőségeket kínálnak a munkavállalóiknak?”

Reméljük, hogy ezek a tippek segítenek neked abban, hogy hatékonyabban kommunikálj a toborzókkal, és hogy jobb esélyeid legyenek az álláskeresésben. Ne feledd, hogy a beszélgetés nem csak egy kötelező lépés, hanem egy lehetőség, hogy megmutasd magad, és hogy megismerd a céget és az állást. Légy udvarias, kíváncsi, pozitív és magabiztos, és ne félj feltenni a kérdéseidet. Ha pedig az IDBC-nél szeretnél dolgozni, ne habozz jelentkezni a weboldalunkon, ahol megtalálod az aktuális álláslehetőségeinket. Várjuk a jelentkezésedet! 😊

2024. február 21.

Szerző: Herczeg Sára

Content Marketing Coordinator

herczeg.sara@idbc.hu