A munkáltatók rémálma: visszalépő jelöltek

A munkaerőpiac folyamatosan változik, a munkáltatóknak pedig egyre nehezebb megtalálni és megtartani a legjobb munkavállalókat. Egy friss kutatás szerint a jelöltek fele fogadott már el úgy ajánlatot az elmúlt évben, hogy később visszalépett. Miért a magyarázat a jelenségre, és mit tehetünk ellene? 

A kutatás, amelyet a Gartner kutatási cég végzett, több mint 7 000 jelöltet és toborzó szakembert kérdezett meg a munkaerőpiaci trendekről 2022 és 2023 között. Az eredmények azt mutatták, hogy a jelöltek motivációi és preferenciái megváltoztak a járvány után, és a munkáltatók ajánlatainak meggyőző ereje csökkent. 

        Mi kell a munkavállalónak?

A jelöltek több mint egyharmada négy vagy több ajánlatot kapott a legutóbbi munkakeresése során, és 47%-a még mindig nyitott volt más ajánlatokra, 42%-a pedig úgy gondolta, hogy jobb munkát találhatna, ha folytatná a keresést.  

állásajánlat elfogadása

Az is kiderült, hogy a jelöltek 59%-a lemondana 10%-kal magasabb fizetésről egy jobb munka-magánélet egyensúlyért, 53%-a egy érdekesebb karrierútért vagy új készségek elsajátításának lehetőségéért. 

A Gartner felmérése szerint a távmunkára képes (azaz jelenleg hibrid vagy távmunkát végző) jelöltek 75%-a az esetek több mint 50%-ában távmunkát preferálja. A Gartner 2023 májusában 397 munkavállaló körében végzett felméréséből kiderült, hogy az aktívan új állást kereső munkavállalók közel fele (47%) a nagyobb rugalmasság érdekében dönt így. Egy olyan időszakban, amikor sok vállalat erőlteti a visszatérést az irodába, a jelöltek preferenciái egyértelműek. 

A jelöltek 90%-a lépett már ki kiválasztási folyamatból a fent említett előzetes szempontok miatt. A jelöltek közül, akik elfogadtak egy ajánlatot, 59% ismételten igent mondana ugyanarra az ajánlatra. Ez a szám 2021-ben 83%-ra emelkedett, majd 2023-ban drasztikusan csökkent. 

        Mit tehet a munkáltató?

Ezek az adatok azt mutatják, hogy a munkáltatóknak átláthatóbbá és meggyőzőbbé kell tenniük az ajánlataikat az álláskeresők számára, valamint figyelembe kell venniük a jelöltek igényeit és elvárásait a munka minőségével, a rugalmassággal, a karrierfejlődéssel és a vállalati kultúrával kapcsolatban. De hogyan tehetik ezt meg? 

Egy érdekes cikk, amely a Gartner-kutatás eredményeit ismerteti, három javaslatot tesz az HR vezetőknek, hogy hogyan növelhetik az ajánlataik meggyőző erejét: 

> Átláthatóság: A jelölteknek már a jelentkezés előtt tudniuk kell, hogy milyen kompenzációt, juttatásokat és rugalmasságot kínál a munkáltató, hogy elkerüljék a későbbi csalódást vagy versenytársakkal való összehasonlítást. 

> Emberi kapcsolat: A jelölteknek lehetőséget kell adni, hogy megismerjék a leendő kollégáikat és vezetőiket az interjú folyamat során és az ajánlat elfogadása után, hogy erősítsék a kötődést és az elkötelezettséget. 

> Sales-es szemlélet: A kiválasztóknak nem csak a jelöltek alkalmasságát kell felmérniük, de a munkát és a szervezetet is el kell adniuk, beleértve a vállalati kultúrát és azt, hogy hogyan felel meg a munkáltató a jelöltek igényeinek. 

Vannak természetesen olyan helyzetek is, amikor egyszerűen csak nem alkotnánk olyan jó csapatot a másik emberrel, vagy a jelölt élethelyzete miatt választ egy ahhoz jobban illeszkedő állásajánlatot. Ilyenkor nem érdemes sokáig időznünk az okok keresésén, hiszen természetes és érthető jelenség, hogy nem mindenki lesz ugyanolyan lelkes az állásajánlatunk iránt. Ha mi mindent megtettünk, és figyeltünk az objektivitásra a kiválasztás során, valamint betartottuk a fenti szempontokat, nyugodtan folytatgatjuk tovább új kollégánk keresését. 

Ezek a javaslatok hasznosak lehetnek, de nem elégítik ki minden munkáltató és jelölt egyedi helyzetét és szükségleteit. Ezért fontos, hogy egy szakértő partnerrel dolgozz, aki segít neked a legjobb HR megoldások kialakításában és megvalósításában. 

        Miben tudunk mi hozzájárulni a sikeredhez?

Az IDBC Creative Solutions egy olyan digitális HR szolgáltató cég, amely több mint 10 éve segíti a munkáltatókat és a munkavállalókat a munkaerőpiac kihívásai között. Mi nem csak a kiválasztásban és a toborzásban nyújtunk támogatást, hanem a munkavállalók beilleszkedésében, fejlesztésében, motiválásában és megtartásában is, hiszen a hagyományos HR eszközöket felett a legújabb technológiákat és kreatív módszereket is használjuk. 

Ha szeretnél többet megtudni arról, hogy hogyan segíthetünk neked a munkaerőpiac kihívásai között, nézz szét szolgáltatásaink között: legyen szó álláshirdetésekről, munkaerő-közvetítésről, IT contractingról, RPO-ról vagy vezetői kiválasztásrólAmennyiben viszont még további információra van szükséged, kérj szakértőinktől ingyenes tanácsadást, vagy mélyülj el a toborzás típushibáiról, és az ebből adódó költségekről szóló cikkünkben. 

2023. november 23.

Szerző: Herczeg Sára

Content Marketing Coordinator

herczeg.sara@idbc.hu