Hogyan találd meg álmaid állását?

Tippek a sikeres álláskereséshez

Az IDBC feladata az, hogy a vele partneri kapcsolatra lépő cégek és szakemberek egymásra találjanak. Nincs részrehajlás: az arány 50%, mindkét fél egyformán fontos, hiszen a cél a sikeres elhelyezés. Ehhez mindkét oldalt meg kell szólítanunk, és jól kell elvégeznünk a háttérfeladatokat. Ebben a cikkben az álláskeresőknek adunk pár jó tanácsot – olyan dolgokra hívjuk fel a figyelmed, amelyekről bebizonyosodott, hogy javítják az esélyeket a legjobb állások megszerzésére.

Most elsősorban azokhoz szólunk, akik önállóan próbálkoznak az álláspiacon, hiszen aki kapcsolatba lép velünk, azt végig támogatjuk az álláskeresés folyamatában, így az alábbiakról mindenképpen értesül, amellett, hogy testreszabott segítséget is kap. Természetesen téged is bátorítunk, hogy jelentkezz be nálunk, hiszen semmit sem veszthetsz vele – de ettől még az alábbi tippek bármikor jól tudnak jönni a munkaerőpiacon, minél jobb és keresettebb szakember vagy annál inkább. A következőkben általános tanácsokat adunk, de ha a bérigénymeghatározás, vagy önéletrajzírás praktikái érdekelnek, olvasd el korábbi tartalmainkat a témában.

Maradj elérhető!

Meglehetősen banálisan hangzik, mégis az a tapasztalatunk, hogy sosem árt hangsúlyozni az elérhetőség fontosságát a jelöltek számára. 

Ha egy interjúidőpontra vársz, akkor hívd vissza azt az ismeretlen számot, amit elsőre nem vettél fel. Ha emailen érintkezel a cégekkel, akkor ne kallódjon el a tőlük érkező levél, és ne egy héttel később válaszolj rá.

Fontos a rugalmasság az interjúidőpontokat illetően. Természetesen mindenkinek egyformán értékes az ideje, és fontos a kölcsönös tisztelet. Ezzel együtt jó tudni, hogy az új kollégákat kereső cégnél a felelős vezetők sokszor többféle irányból érkező nyomás alatt vannak, tehát lehetőleg a jelölt próbáljon alkalmazkodni az időpontlehetőségekhez, ha pedig megoldhatatlan az időpont, akkor ne két héttel későbbi napra javasolj egy másikat…

És egy pozitív kommunikációs trükk: ha az interjú után írsz egy rövid, udvarias emailt, illetve bejelölöd a résztvevőket Linkedinen, az vastagon aláhúzza a motivációdat a cég képviselőinek szemében.

Tartsd rendben az online jelenlétedet!

Ami nyilvánosan elérhető rólad az interneten, azt teljesen legális „felhasználni ellened”, vagyis legalábbis átnézni. Ez még az egészséges kíváncsiság kategóriába tartozik, különösen, ha üzleti okokból lépünk valakivel kapcsolatba. 

Ennek fényében érdemes egyrészt időnként rákeresned saját magadra a neten (gyakori névvel rendelkezők esetében a név önmagában persze nem elég a beazonosításhoz), és kigyomlálni azokat a dolgokat, amelyeket (már) nem érzel relevánsnak a professzionális imidzsed szempontjából…

Ez hatványozottan igaz a közösségi média-profiljaidra. Csak az legyen nyilvánosan látható, amit bármikor fel is vállalsz. És ha szinte bárkinek elfogadod a jelölését, a kevésbé ismert szakmai kapcsolatoknak és például recruiting-specialistáknak is, akkor a barátaid számára látható tartalommal kapcsolatban is óvatosnak kell lenned, beleértve azt is, amit nem te posztolsz, de megjelensz benne.

A jelenleg munkahelyedet és pozíciódat mindig érdemes nyilvánosan megjeleníteni Facebookon is.

LinkedInen pedig jó ötlet megbizonyosodni arról, hogy a szakmai ismereteid legfontosabb kulcsszavai szerepelnek -e a profilod szöveges leírásában, hiszen a recruiterek erre keresnek rá! A LinkedIn profilodon legyen mindig friss az információ a pozíciód leírásával és a projektjeiddel kapcsolatban. 

Legyél (nagyjából) képben!

 Minden álláskeresőnek a figyelmébe ajánljuk, hogy az interjú előtt legalább minimálisan készüljön fel, nézze át a cég weboldalát, fussa át a pozíció leírását. Sokan ugyanis több kiválasztási folyamatban is benne vannak egyszerre, amelyek különböző fázisokban, sokszor azt sem tudják, éppen hová ülnek be. Érthető, hogy a cégeknél sokszor nem szokták szeretni, ha a beszélgetést a pozíció legalapvetőbb részleteinek ismertetésével kell kezdeni.

Ha velünk dolgozol, akkor ez persze nem fordulhat elő, mert körültekintően és lényegretörően fel fogunk készíteni, mielőtt a cég interjúztatna téged, hasznos háttérinfókkal segítjük a pályázatodat.

Ne panaszkodj!

Egy hiba, ami szintén gyakran felmerül: kevés munkáltató szereti, ha egy jelölt kissé túl szenvedélyesen vagy hosszasan sorolja a negatívumokat az előző munkahelyével, különösen az ottani főnökeivel kapcsolatban – ezt érdemes kerülni, illetve a kritikát gyakorlatias szinten tartani.

Panaszkodni egyébként sem elegáns. A múltbéli hibák elemzése természetesen a fejlődés elengedhetetlen és természetes része, az is érthető, ha feszít belülről a mondanivaló azzal kapcsolatban, te milyen más módszert választottál volna, hogyan oldottad volna meg, ha lehetőséget kaptál volna rá. Mégis, a legjobb a hűvös profizmus, a feladatra koncentrálás, a proaktivitás. Lesz lehetőséged bizonyítani az új közegben, ezért ne hangsúlyozd túl mások hibáit a szakmai múltadban.

Legyen egy koherens karriertörténeted!

A cégek továbbá általában érzékenyek arra, ha azt látják, hogy viszonylag sűrűn váltotta a munkahelyeit az illető az előző időszakban, és erre valószínűleg rá fognak kérdezni. Mindenkivel előfordulhat az, a legjobb szándékok mellett is, hogy egymás után több elhelyezkedése sem sikerül jól, esetleg belefut egy váratlan leépítésbe vagy átszervezésbe – a lényeg az, hogy ha ez igaz egy jelöltre, akkor legyenek kész válaszai és indokai arra, hogy ez miért alakult így. A ‘jobhopperektől’ minden munkaadó tart, pedig sokszor előfordul, hogy a sűrű váltás bizony nem a munkavállaló hibájából vagy problémás jellegéből fakad! 

Ezért szoktuk a jelöltekkel őszintén átbeszélni, hogyan alakult a karrierjük előző állomása. Ez akkor is jól jön, ha akár csak 1-2 helyen dolgoztál idáig. Gondolt át, hogy melyik miben járult hozzá a fejlődésedhez, mik voltak a váltás valódi okai, legyen egy kész, összefüggő történet a fejedben a munkába állásod pillanatától, és a történet következő logikus pontja ez az állás legyen, amire éppen interjúzol!

Fogalmazd meg a terveidet!

A múlt és a jelen rendben tartása mellett érdemes alkotnod egy stabil jövőképet is.

A munkaerőpiacon manapság nagyon sok a lehetőség, gyorsan történnek az események, ezért érdemes fognod egy papírt, és leírni egy checklistet, ami tartalmazza a legfontosabb preferenciáidat, a célzott bérsávot, a szakmai elvárásaidat.

Ez segít az önismeretben, és így kevésbé valószínű, hogy elragadnak az érzelmek, amikor bekerülsz egy kiválasztási folyamatba. Segít racionálisan döntéseket hozni. 

Vedd igénybe a profik segítségét!

Végül szeretnénk felhívni egy szempontra a figyelmet azzal kapcsolatban, hogy a fentieken túlmenően miért is érdemes egy hozzánk hasonló ügynökségnél beregisztrálni munkavállalóként: az IDBC-nek vannak olyan munkalehetőségek a tarsolyában, amelyek a piacon amúgy nem elérhetőek, mert nincsenek meghirdetve. Sok szakmai vezetővel van ugyanis direkt kapcsolatunk, akik megosztják velünk a friss munkaerőigényeiket, tehát sok esetben ezek a pozíciók még a cég sahát weboldalára sem kerülnek ki, a HR sem foglalkozik velük, mert ennél direktebb és gyorsabb megoldásra van szükség, és ebben mi tudunk segíteni.

Összességében és lényegében azt lehet megfogalmazni, hogy ha velünk keresel munkát, akkor nem leszel egyedül. A folyamat minden egyes pontján veled vagyunk, segítünk, és optimalizálunk, hogy neked minél kevesebb időt, energiát, fejfájást okozzon a lehető legjobb pozíció megtalálása. Olyan eszközökkel rendelkezünk, amihez magánszemélyként nemigen van hozzáférése sok munkakeresőnek, és ezt örömmel és személyes odafigyeléssel bocsátjuk rendelkezésedre.

Ezek tehát az IDBC módszerei és tippjei ahhoz, hogy jelöltként megtaláld és meg is szerezd az optimális munkalehetőséget magadnak! Ha további kérdéseid vannak, kövess minket közösségi média felületeinken, ahol rendszeresen osztunk meg rövidebb tartalmakat a témában, vagy vedd fel velünk a kapcsolatot, hogy tanácsadóink személyre szabott segítséget tudjanak neked nyújtani.

2024. január 26.

Szerző: Herczeg Sára

Content Marketing Coordinator

herczeg.sara@idbc.hu