Vissza

Hogyan indul el egy toborzási folyamat?

Piskolti Anna Marketing manager

2023. december 13.

Olvasási idő: 9 perc

Szakmai tartalmak

Toborzási Taktikák cikksorozatunk a toborzás különböző lépcsőit járja végig: Az első részben megnéztük, milyen típushibákat vétenek a cégek a toborzási gyakorlatukban, majd azt is, hogy a félretoborzásnak milyen költségei vannak. Az előző cikkünkben pedig konkrét üzleti helyzeteket mutattunk be, amikor szükség lehet toborzó ügynökség bevonására, és arra is javaslatot adtunk, melyik szituációban milyen szolgáltatás segíthet a leginkább.

Most pedig azt mutatjuk be, mi történik attól a pillanattól kezdve, amikor az IDBC és egy vállalat kapcsolatba lép? Mik a szakértői toborzási folyamat lépései? Nézzünk be a színfalak mögé!

Iratkozz fel hírlevelünkre!>

Kapcsolatfelvétel

Az egyik legizgalmasabb része a mindennapi munkánknak az új ügyfelekkel való kapcsolatfelvétel folyamata, hiszen mi rengeteget tanulunk már az első egyeztetésekből is. Megismerhetjük az egyedi igényeket és célokat, összevethetjük ezeket az ügyfélkörünkben megtapasztaltakkal és már ilyenkor elkezd formálódni az a toborzási stratégia, ami majd a közös munkán végigvezethet minket.

Számunkra mindig az a legfontosabb, hogy megértsük, milyen kérdésekre tudunk választ adni, hogyan tudjuk a legjobban támogatni egy adott szervezet HR folyamatait. Éppen ezért egy díjmentes konzultáció keretében kitérünk minden olyan részletre, ami a későbbi döntésben segítheti potenciális ügyfeleinket.

Ennek a beszélgetésnek a visszajelzések alapján az az egyik legértékesebb része, hogy az IDBC radarján megjelenő munkaerőpiaci trendeket, iparági kontextusokat átadjuk ügyfeleink részére a beszélgetések során, hiszen ahogy az élet sok területén, úgy a toborzásban is nagyon fontos az időzítés és a lehető legtöbb információval való rendelkezés – hiszen jó időben, jó értékkínálattal, jó helyen kell megjelenni a számunkra releváns célközönség előtt.

Az igényfelmérő beszélgetés során, amennyiben már konkrét elképzelésekkel érkezik hozzánk a megkeresés, akkor már itt kitérünk arra, hogy milyen pozíció(k) betöltésében tudunk támogatást adni, milyen fő kritériumok mentén határozzuk meg a keresést (például tapasztalati szint, szaktudás, lokáció, soft skillek, bérezés és sorolhatnánk tovább). Ez az információ alapvető fontosságú ahhoz, hogy megfelelően alakítsuk ki az együttműködés kereteit és hogy a későbbiekben majd az ügynökség hatékonyan tudja végrehajtani a toborzási folyamatot.

De nem csak akkor tudunk becsatlakozni a folyamatba, ha már megvan a konkrét elképzelés, hiszen szakértő csapatunk abban is tud segíteni, hogy közösen felmérjük az igényeket és javaslatokat tegyünk a toborzási kihívások teljesítésére. Minden egyedi helyzet egyedi megoldást kíván, így szolgáltatásainkat is mindig az egyedi igényekre szabjuk, ez a tanácsadóink legfontosabb feladata ebben a fázisban.

A toborzási igények felmérése

Milyen anyagi hátrányt szenved egy cég azért, mert túl lassan tölti be a megüresedett vagy csak betöltésre váró pozíciókat? Ezzel a kérdéssel is részletesen foglalkozunk, itt találod a témában készült bejegyzésünket.

Alapvetően ez az egyik legfontosabb téma az első beszélgetések során. Ugyanis sokszor kívülről nehéz felmérni, akár számszerűsíteni, hogy a hozzánk hasonló ügynökségi szolgáltatás mikor és hogyan éri meg a cégnek, összehasonlítva azzal, ha házon belül találnak megoldást a problémáikra az érdeklődők. Milyen anyagi kiesést okoz egy pozíció betöltetlensége, ami elhúzódik akár fél – 1 évig is? (Számos ilyen esetet látunk, előfordul, hogy csak ilyen hosszú idő után fordulnak hozzánk segítségért a problémás pozíció betöltésére.)

A toborzás láthatatlan költségei sokszor nem számítanak szempontként, pedig sok időt, pénzt és energiát tudunk azzal megspórolni, ha hosszú távon gondolkozunk a toborzási stratégiánkról. Sokszor a legnagyobb értéket nem is az jelenti, hogy csak egy adott pozícióra hozunk megoldásokat. A hosszabb távú együttműködés önmagában értékké válik ezen a területen, mert minél alaposabban ismerjük meg a cég működését és kísérjük nyomon a fejlődését, annál jobban látjuk, hogy a jövőben miben tudunk majd segíteni. Ez annak köszönhető, hogy folyamatosan kapcsolatban állunk sokféle ügyféllel, így látjuk kirajzolódni a tipikus trendeket – minden projektből tanulunk valamit, ami a következő hasonló megbízásnál jól alkalmazható. Tehát a jövőbeli szükséges pozíciók tervezéséhez tudunk muníciót, háttérinfókat biztosítani.

Főleg kkv-k esetében, ahol jellemzően egy-egy kiemelt pozícióra keresünk, hasznos aktív visszajelzést adunk a pozíciókról: segíteni tudunk a piaci viszonyokhoz igazítani az elképzeléseket bérsáv és juttatások terén, hiszen a cégen belüli szakértő nem feltétlen van tisztában a legfrissebb piaci trendekkel. Ismerjük, hogy egy meghirdetett pozícióra milyen kérdések és visszajelzések érkeznek a jelöltektől, ezért ezeket megelőzve javaslatokat tudunk tenni a szöveg kiegészítésére, strukturálására.

Milyen “erős” egy pozíció? Mennyire versenyképes a technológiai vagy szakértelmi “stack”, amit a jelentkezőktől elvár a vállalat? Elavult, megkopott, vagy éppen ellenkezőleg, annyira új, hogy még kevesen rendelkeznek megfelelő tapasztalattal? Mennyire szexi? Milyen jelölteket vonz be? Mennyire inspiráló? Ezekre a nehezen megfogható, mégis nagyon gyakorlati szempontokra is kitérünk.

A toborzóügynökség így visz speciális szakértelmet a partnercégekbe. Értékes tanácsadás, infóátadás történik már ebben a fázisban is, amikor még nem is garantált, hogy az ügyfél elkötelezi magát az IDBC megbízása és a folyamat végig vitele mellett. Ez tehát egy olyan érték, amit pusztán egy kapcsolatfelvétel és egy megbeszélésnyi idő befektetésével meg tudnak szerezni a cégek.

Az együttműködés részleteinek kidolgozása

Az előzetes egyeztetéseket követően átbeszéljük és kidolgozzuk az ütemtervet, illetve megbízás szerződéses feltételeit, mint például a garancia vállalást vagy a sikerdíj részleteit.

Csapatunk nagy hangsúlyt fektet a dinamikusságra, a gyors rendelkezésre állásra – hiszen tudjuk, hogy mennyire sürgető tud lenni a toborzás. Éppen ezért pontosan és gyorsan adjuk át az információkat, hiszen mi azért vagyunk, hogy gyorsítsunk a folyamaton, ahol csak tudunk.

Tanácsadó csapatunkon belül az értékesítéssel és toborzással foglalkozó kollégák szoros együttműködésben dolgoznak, így minden ügyfél-onboarding részeként a pozíciófelvételre különösen nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen szakértő toborzóinknak itt adjuk át azokat az információkat az ügyfél bevonásával, ami alapján nekilátnak a munkaerő-keresésnek.

Az IDBC csapatai agilisan dolgoznak, így a napi standup meetingeken folyamatos a tudásátadás és bármilyen kérdés-kérés esetén villámgyorsan tud reagálni az adott területért felelős tanácsadónk.

Lassan 10 éves múlttal tudjuk, hogy a kapcsolatokat ápolni kell. Ez az általános meggyőződés és tapasztalat. Le kell követni, hogyan zajlik az együttműködés a hétköznapokban, hogyan sikerül a kiválasztott jelölt beilleszkedése az adott cégkultúrába és ezekből a visszajelzésekből mindig tanulunk. Követjük a partnercég fejlődését, ezzel a pozícióknak már a tervezésében is tudunk segíteni. Az is többször előfordul, hogy amennyiben az egyik kapcsolattartónk új céghez igazol át, akkor minket is “visz magával”. Ez alapvetően egy támogató, szolgáltató, tanácsadó szerepkör, ami idővel csak értékesebbé válik az üzleti döntéshozó számára.

Mi mindig azért dolgozunk, hogy öröm legyen a toborzás minden érintett számára, hiszen így tudunk a legtöbb értéket teremteni jelöltjeink, ügyfeleink és saját kollégáink részére. Amennyiben tetszett ez a cikk, iratkozz fel a hírlevelünkre a jövőbeli tartalmakért, vagy küldj nekünk egy üzenetet, hogy a gyakorlatban is kipróbáld, milyen is velünk dolgozni!