Ha nem számolsz velük, nem lesz, aki dolgozzon Így motiváld a Z generációt a munkahelyen
2024. január 24.
Olvasási idő: 5 perc
A Z generáció, vagyis a 1997 és 2012 között születettek, a legfiatalabb és legnagyobb generáció a munkaerőpiacon. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2023-ban a 15–74 éves foglalkoztatottak 17,5%-a tartozott ebbe a korcsoportba. A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet előrejelzése szerint 2025-re a Z generáció teszi ki a munkavállalók több mint egynegyedét (27%) világszerte. Azt pedig csak a sokk kedvéért említjük, hogy pár éven belül már az alfa generáció is a munkaerőpiacra kerül. Ezért fontos, hogy megértsük és kielégítsük az igényeiket.
A Z generáció tagjai a digitális világban nőttek fel, sokszínűek, progresszívek, kreatívak és önállóak. De vajon mit várnak el a munkáltatóiktól, és hogyan lehet őket motiválni és megtartani?
Iratkozz fel hírlevelünkre!
A pénz nem minden
A Gartner 2022 és 2023-ban végzett, 7000 munkavállalót bevonó kutatása során azt találta, hogy a jelöltek 59%-a lemondana 10%-kal magasabb fizetésről egy jobb munka-magánélet egyensúlyért, 53%-a egy érdekesebb karrierútért vagy új készségek elsajátításának lehetőségéért.
A tendencia tehát nem kizárólagosan generáció-specifikus, de az mindenképp elmondható, hogy a Z generáció nem elégszik meg a hagyományos jutalmazási rendszerekkel, mint a fizetés, a bónusz vagy a juttatások. Ők olyan munkahelyet keresnek, ahol értékelik a véleményüket, ahol fejlődhetnek és tanulhatnak, ahol rugalmasan dolgozhatnak, és ahol összhangban vannak a cég értékeivel és küldetésével. A Z generáció számára fontos a munka értelme, a társadalmi felelősségvállalás, a sokszínűség és a befogadás.
A Z generáció motiválásához tehát nem elég a pénz, hanem szükség van egy átfogó jutalmazási stratégiára, amely figyelembe veszi a munkavállalók igényeit és elvárásait. Egy 2018-as Gallup felmérés szerint a Z generációs alkalmazottak azt várják egy szervezettől, hogy törődjön az alkalmazottak jólétével, etikus legyen a vezetés, a munkahely pedig sokszínű és befogadó legyen.
Mit tehet a vállalat?
Néhány javaslat, amely segíthet ebben:
- Adjunk visszajelzést és elismerést. A Z generációsok gyors és őszinte visszajelzést szeretnének kapni a teljesítményükről, valamint elismerést az eredményeikért. Használjunk digitális eszközöket, közösségi média felületeket vagy applikációkat, hogy fokozzuk az érdeklődésüket és a bevonódásukat, és segítsük a felgyorsult információfeldolgozás okozta igényeket a rövid, tömör és pozitív ingerekre.
- Biztosítsunk fejlődési és karrierlehetőségeket. A jelenlegi információáradatban a fiatalok folyamatos ingerekhez szoktak, tanulni és fejlődni akarnak, ezért fontos, hogy megfelelő képzéseket, mentorálást, coachingot és karriertervezést kínáljunk nekik. Adjunk nekik lehetőséget arra, hogy kipróbáljanak különböző szerepeket, projekteket és feladatokat, hogy megtalálják az erősségeiket és az érdeklődési területeiket.
- Támogassuk a rugalmasságot és az egyensúlyt. A jövő munkavállalói már nem akarnak a hagyományos 9-től 5-ig tartó munkaidőben dolgozni, hanem olyan munkarendet szeretnének, amely lehetővé teszi számukra, hogy összeegyeztessék a munkát és a magánéletet. Engedjük meg nekik, hogy otthonról vagy más helyszínekről dolgozzanak, hogy maguk oszthassák be az idejüket, és hogy részt vegyenek olyan tevékenységekben, amelyek javítják a mentális és fizikai egészségüket.
- Építsünk erős kultúrát és közösséget. A GenZ nem csak dolgozni akar, hanem tartozni is valahová. Ezért fontos, hogy olyan kultúrát és közösséget alakítsunk ki, amely tükrözi a cég értékeit és küldetését, és amelyben befogadják és tisztelik őket. Szervezzünk olyan programokat és eseményeket, amelyek erősítik a csapatszellemet, a közös célokat és a társadalmi felelősségvállalást.
Ezeknek a munkaerőpiaci igényeknek digitális recruitment ügynökségként mind a kihívásait, mind pedig az eredményeit érzékeljük. Nemcsak ügyfeleink belső folyamataira, és a jelöltekkel való szoros, személyes kapcsolattartás eredményeire gondolunk, ugyanis saját szervezetünkben a 200 körüli aktív kollégánkból 67-en 30 alattiak, a munkavállalók közötti átlagéletkor pedig 34. A Z generáció tehát a jövő munkaereje, ezért fontos, hogy megértsük és kielégítsük az igényeiket. Ha képesek vagyunk motiválni és megtartani őket, akkor nem csak a munkavállalóink, hanem a cégünk is nyerhet.
Ha szeretnél elmerülni a Z generáció világában, hallgasd Kapunyitási Pánik Podcastunkat, ahol a fiatal karrierkezdők és már sikeres szakemberek beszélgetnek.