Vissza

Hogyan adj visszajelzést a főnöködnek?

Herczeg Sára Content Strategy Specialist

2024. augusztus 12.

Olvasási idő: 7 perc

Karriertanácsok

Mindannyian kerültünk már olyan helyzetbe, amikor valamilyen minket érő frusztrációt szerettünk volna feloldani, de nem tudtuk, merre is induljunk a problémánkkal. Klasszikus vállalati környezetben ez általában a közvetlen felettesünk lesz, azonban nagyon stresszes szituációt jelenthet felhozni neki a gondjainkat. Ez ugyanis az egyik olyan helyzet, amikor a munkahelyi hatalmi viszonyok leginkább érezhetők, és a tét nagy lehet.

Azonban, ha átgondoltan és megfelelő megközelítéssel teszed, a visszajelzés erősítheti a kapcsolatot, javíthatja a munkahelyi légkört, és hozzájárulhat a kölcsönös fejlődéshez. Most összeszedtünk pár tanácsot, amikkel könnyedebben összeszedheted gondolataid, és konstruktívan együtt tudsz majd működni a feletteseddel.


  1. Gondold át, mi a célod a visszajelzéssel

Mielőtt visszajelzést adnál a főnöködnek, fontos, hogy megértsd a motivációdat és a visszajelzés célját. Azért teszed, hogy javíts egy folyamatot, kezelj egy viselkedést, ami hatással van a munkádra, vagy hozzájárulj a főnököd szakmai fejlődéséhez? Ha tudod, miért adsz visszajelzést, az segít koncentráltnak maradni, és biztosítja, hogy megjegyzéseid építő jellegűek legyenek.

A visszajelzés célja mindig valami vagy valaki javítása legyen, nem pedig a frusztráció kifejezése. Ha bizonytalan vagy a visszajelzés céljában, érdemes egy pillanatra elgondolkodni. Kérdezd meg magadtól, hogyan hasznosulhat a visszajelzés a főnököd számára, és hogyan javíthatja a munkakapcsolatotokat vagy a szélesebb csapat dinamikáját.

2. Tervezd meg a megfelelő időt és helyet

Az időzítés és a környezet kulcsfontosságú a visszajelzés megadásakor. Az ideális helyzet egy privát, négyszemközti találkozó, ahol mindketten nyíltan beszélhettek megszakítások nélkül. Kerüld a nyilvános helyzetekben, stresszes időkben vagy magas érzelmi feszültség közepette adott visszajelzést, mivel ez védekező reakciót és félreértéseket szülhet.

Gyakran a legjobb, ha külön időpontot kérsz a kérdés megbeszélésére. Például mondhatod: „Van néhány gondolatom arról, hogyan javíthatnánk X-et. Meg tudnánk beszélni ezt egy külön alkalommal?” Ez a megközelítés tiszteletben tartja a főnököd idejét, és felkészíti őt egy építő jellegű beszélgetésre.

3. Keretezd pozitívan a visszajelzést

Kezdj azzal, hogy elismered, amit a főnököd jól csinál, mielőtt belekezdenél a javításra szoruló területekbe. Ezt a technikát gyakran „visszajelzési szendvicsnek” hívják, amely kevésbé ijesztővé teszi a beszélgetést. Például mondhatod: „Nagyon értékelem, hogy mindig támogatsz minket a megbeszéléseken. Úgy gondolom, hogy még hatékonyabbak lehetnénk, ha egyértelműbbek lennének a prioritásaink.

A visszajelzés pozitív keretezése azt mutatja, hogy az építés és a fejlődés szándékával közelítesz, nem pedig kritikával. Fontos világossá tenni, hogy a visszajelzés célja a csapat teljesítményének javítása, és nem a főnököd tekintélyének aláásása.

4. Légy konkrét és objektív

Amikor visszajelzést adsz, légy konkrét a viselkedés vagy a helyzet kapcsán, és kerüld az általánosításokat. Például ahelyett, hogy azt mondanád: „Mindig mikromenedzselsz,” mondhatnád: „Észrevettem, hogy a legutóbbi projekt során nagyon belefolytál a részletekbe. Szerintem hasznos lenne, ha a csapat több autonómiát kapna, hogy saját feladataikért felelősséget vállalhassanak.”

A konkrétumok segítenek a főnöködnek pontosan megérteni a problémát, és csökkentik a félreértések esélyét. Ez azt is mutatja, hogy átgondoltad a visszajelzést, és nem csak érzelmileg reagálsz.

5. Fókuszálj az hatásra

Ahelyett, hogy a visszajelzés a főnököd személyiségéről szólna, inkább arra összpontosíts, hogy az ő cselekedetei hogyan hatnak rád, a csapatra vagy a projektre. Használj „Én” állításokat, hogy kifejezd, hogyan hatnak bizonyos viselkedések a munkádra. Például: „Amikor utolsó pillanatban változtatásokat kapok, nehezen tudom tartani a határidőket,” hatékonyabb, mint „Te mindig utolsó pillanatban változtatsz.”

Ez a megközelítés kevésbé személyeskedő, inkább az eredményekre fókuszál, ami segíthet a főnöködnek meglátni a gyakorlati okokat, amiért érdemes megfontolnia a visszajelzésedet.

6. Ajánlj megoldásokat, ne csak problémákat

A visszajelzés értékesebb, ha javaslatokat vagy megoldásokat is tartalmaz. Ha egy problémát emelsz ki, próbálj meg javaslatot tenni annak megoldására. Például: „Úgy gondolom, hogy hatékonyabbá tehetnénk a megbeszéléseinket, ha előre világos napirendet állítanánk össze. Ez segíthetne nekünk a fókuszált munkában és az idő tiszteletben tartásában.”

Megoldások ajánlása azt mutatja, hogy elkötelezett vagy a helyzet javítása iránt, és nem csak a hibákra mutogatsz. Ez lehetőséget teremt arra, hogy közösen dolgozzatok ki egy legjobb megoldást.

7. Készülj fel különböző reakciókra

Még ha a legjobb szándékkal közelítesz is a visszajelzéshez, a főnököd különféleképpen reagálhat. Lehet, hogy hálás lesz, védekező vagy közömbös. Fontos, hogy felkészülj ezekre a reakciókra, és nyugodt és profi maradj, függetlenül attól, hogyan reagál.

Ha a főnököd védekezővé válik, próbáld meg visszaterelni a beszélgetést a visszajelzésed pozitív szándékára. Mondhatod például: „Látom, hogy ez egy érzékeny téma, és szeretném hangsúlyozni, hogy azért hozom fel, mert úgy gondolom, hogy hosszú távon ez a csapat javára válna.”

8. Térjetek vissza a témára

Az első visszajelzést követően fontos, hogy kövesd a történéseket. Ha a főnököd változtatásokat eszközöl a visszajelzésed alapján, ismerd el és köszönd meg neki. Ha nem történik változás, gondold át, hogy szükséges-e egy újabb beszélgetés, vagy más lépéseket kell tenned.

A follow-upod azt mutatja, hogy komolyan gondolod a visszajelzést, és értékeled a főnököd erőfeszítéseit a fejlődés iránt. Ez segít megerősíteni a pozitív változásokat, és nyitva tartja a kommunikációs csatornákat.


Ha tetszett ez a cikk, és szeretnél további hasznos tanácsokat kapni az karrierépítéshez, iratkozz fel hírlevelünkre, és kövess minket közösségi média felületeinken, illetve látogass el weboldalunkra a legfrissebb állásajánlatokért és karriertanácsokért. Egyedül sokszor megterhelő tud lenni az előrelépés. Ebben tud segíteni egy felkészült tanácsadói csapat, akik szakmájukból adódóan minden nap munkaerőpiaci kérdésekben segítenek céges ügyfeleknek és álláskeresőknek egyaránt.

Ha érdekel, hogy tudunk díjmentesen állást találni neked, olvasd el cikkünket a témában, vagy vedd fel velünk a kapcsolatot a cv@idbc.hu címen. Mi itt vagyunk, hogy támogassunk ezen az úton. Lépj kapcsolatba velünk, és tedd meg a következő lépést a karrieredben!