ChatGPT a HR és a toborzás területén: 7 gyakorlati tipp, kockázatok, és jövőkép

2023. március 8.

A ChatGPT hatalmas vihart kavart 2022 végén. Mostanra már minden cégnél kipróbálták, kísérleteznek vele – vajon milyen munkafolyamatokban tud segíteni ez az izgalmas eszköz? Az alábbiakban átvesszük a legfontosabb tudnivalókat erről a hasznos szolgáltatásról – azokat is, amik általában kimaradnak a hasonló cikkekből! Természetesen alapvetően HR és recruiting szemüveggel vizsgáljuk meg a témát.

Pontosan mi is a ChatGPT?

A ChatGPT nem egy mindentudó szellem a gépben, hanem egy ún. „nyelvi modell”. Egy matematikai függvényrendszer, ami valószínűségi eloszlással lát el egy szövegadatbázist. Amikor adunk neki egy parancsot, akkor az általa generált szövegben gyakorlatilag a szavak sorrendjét „saccolja meg”, az alapján, ami a tanítóanyagban (könyvek, hosszabb szövegek, online kommunikációs archívumok, stb) volt.

A ChatGPT elsősorban azért újszerű és izgalmas, mert pofonegyszerű használni, lehet vele „chatelni” – ez a lényegi különbség az elődeihez képest.

A nyelvi modellek ugyanis régóta velünk vannak: ezek segítségével működnek a modern fordítóalkalmazások, a prediktív szövegbevitel, az automatikus feliratozások, a felolvasó-, illetve az emberi hangot értelmezni tudó alkalmazások (Siri, Alexa, Google Assistant, stb).

A ChatGPT gyakorlati alkalmazása HR területen

A ChatGPT jó sok szöveget „elolvasott”, ezért tud azokhoz hasonlót előállítani.
A munkát képes felgyorsítani, de önállóan nem tudja igazán jól elvégezni.
Íme néhány ChatGPT trükk és fogás, amikkel kísérleteznek a HR-esek:

1. Boolean-keresési LinkedIn lekérdezések generálása

A Boolean-keresés pontos és gyors keresési megoldás Linkedinen, ami még tovább gyorsulhat ha a ChatGPT-vel állíttatjuk össze a stringeket, amiket aztán szabadon finomhangolhatunk.

Íme egy valódi példa:

Prompt:

Hozz létre egy boolean keresési stringet Linkedinre, amivel jelölteket keresünk IT business analyst pozícióra,  pénzügyi tapasztalattal, ügyfélazonosítás terén termékfejlesztői vagy folyamatfejlesztési tapasztalattal, core bank tapasztalattal, Budapesti munkavégzéssel

a ChatGPT válasza:

Az alábbi boolean keresési string segítségével találhatók meg azok a jelöltek a LinkedInen, akik megfelelnek az IT Business Analyst pozícióra vonatkozó követelményeknek:
(IT OR „Information Technology”) AND („Business Analyst” OR „BA”) AND („Financial Experience” OR „Financial Background”) AND („Customer Identification” OR „Client Identification”) AND („Product Development” OR „Process Development”) AND („Core Banking” OR „Banking Experience”) AND „Budapest”

2. Keresési kulcsszavak generálása a pozíció leírása alapján

A pozíció leírásából kulcsszavakat generálva webes keresőmotorban vagy platformokon kereshetünk jelölteket.Egyszerűen beillesztjük az állás leírását, és előtte elmagyarázzuk a feladatot a szoftvernek:

Prompt:
Készíts egy listát kulcsszavakból a pozícióleírás alapján, amit meg fogok adni. A kulcsszavakat megfelelő jelöltek keresésére fogom használni. A terület szakértőjeként fogalmazz, adj meg olyan kulcsszavakat is, amelyek nincsenek benne a pozícióleírásban!

(ezután megadtuk a fenti példában is szereplő banki IT analyst pozíció leírását)

a ChatGPT válasza:

Kulcsszavak a pozícióleírásból:
IT Business Analyst
Core Banki rendszer
Daily Banking folyamatok
termékfejlesztés
üzleti folyamatok
ügyfélazonosítás
rendszerimplementáció
projektmenedzsment
együttműködés
aktív angol nyelvtudás

Kulcsszavak a terület szakértőjeként:
banki rendszerintegráció
üzleti elemzés
adatelemzés
üzleti tervezés
folyamatoptimalizálás
projekttervezés
agilis módszertan
ügyfélközpontúság
ügyfélmegelégedettség
kommunikációs készség
Confluence és Jira ismerete
Core Banki bevezetési projekt tapasztalat.

3. Indítóüzenetek megfogalmazása

A ChatGPT képes szabadon megfogalmazott, pontos, udvarias hangnemű levelek megfogalmazására, pusztán az állásleírásból. Ez meggyorsíthatja a recruiterek munkáját a kapcsolatfelvétel fázisában: az üzenetek megírása helyett elég lehet átnézni és megszerkeszteni a ChatGPT által generált szöveget.

4. Pozíció-specifikus interjúkérdések generálása

Nem szükséges mélyebben ismerni egy szakterületet ahhoz, hogy jó kérdéseket tegyünk fel az interjún – a ChatGPT ebben is segíteni tud. Akár niche szakterületekre is rákérdezhetünk („projektmenedzser bankszektorban” vagy „autóipari mérnök középvezető”). A ChatGPT által gyártott listából ötleteket meríthetünk, felgyorsíthatjuk az interjúra való felkészülést.

Az interjúkérdéseket „kinyerhetjük” magából a pozícióleírásból is, tehát megkérhetjük a szoftvert, hogy erre a konkrét pozícióra írjon egy listát.

5. Álláshirdetés szövegének generálása

Természetesen ha a fentiekre képes, akkor a pozícióleírás alapján egy szépen megfogalmazott, formailag hibátlan álláshirdetést is tud írni a program

6. A pozícióleírás részleteinek elmagyarázása

A recruiterektől elvárható, hogy ismerjék a szakterületüket, és ha valami nem világos, akkor nézzenek utána. Ebben a kutatófázisban egy hasznos lépés lehet a pozícióleírás beillesztése ChatGPT-be, majd egy „Magyarázd el ezt nekem úgy, mintha középiskolás lennék” utasítással elindítani a generálást.

7. Szövegek feljavítása

Magát a pozícióleírást is újraírathatjuk a Chat-GPT-vel, ha az nem tűnik elég megkapónak a jelenlegi formájában. Ezt bármelyik szöveges feladatrésznél ki lehet próbálni, és a szimpatikus megoldásokat átemelni.

Mire kell figyelni a ChatGPT használatakor?

A ChatGPT egy hasznos eszköz, ami körül hatalmas a felhajtás. Pedig fontos lenne józanul és kritikus szemmel figyelni a fejleményeket. A generatív eszközök hatalmas kulturális, társadalmi, üzleti változásokhoz vezethetnek, és sokan meg fogják égetni magukat ebben a fejlődési folyamatban. Érdemes nyitottan hozzáállni és aktívan foglalkozni vele, kísérletezni a lehetőségekkel, ugyanakkor fontos az óvatosság. Íme néhány szempont a ChatGPT veszélyeiről:

1. Tárgyi tévedések

A ChatGPT nem orákulum, mindentudó dzsinn, tudós, vagy beszélő enciklopédia. Csak egy nyelvi modell! Ezt azt jelenti, hogy a promptokra reagáló válaszokat valószínűségszámítással generálja. Szóról-szóra halad, és azt írja, ami a tanítóanyagában szereplő szövegek alapján a legnagyobb valószínűséggel helyes.

A ChatGPT akkor remekel, amikor jól meghatározott mintákkal rendelkező szöveget  létrehoznia. Összefoglalni, bővíteni, szűkíteni, általános leírásokat készíteni remekül tud, ahogy azt a fenti példákkal érzékeltettük.

Ahogy a HR Portal kísérletéből fényesen kiderült, annál nagyobb mértékben kezd zuhanni, amennyire specifikusan kérdezzük. Az adatai nem naprakészek, és a válaszaiban nagyon sokszor improvizál: a generált szöveg nem információn alapszik! Nincs forráskövetés, sem pedig bármilyen ok-okozati összefüggés, egyszerűen azt írja, ami matematikai számítások alapján a legkorrektebb megoldás. Tehát soha ne használjuk tényinformációk előállítására, csak akkor, ha van lehetőségünk alapos felülvizsgálatra!

2. Magyar nyelvi korlátok

A cikk készítése során magyar nyelvű instrukciókat (promptokat) adtunk meg, a könnyebb értelmezés kedvéért. De talán még akkor is inkább érdemes angolul kommunikálni a chatbottal, ha egyébként magyar nyelvű szöveget generáltatunk vele. Nyilván sok nagyságrenddel nagyobb az angol nyelvű szövegadatbázisa. És bár az angol nyelvű tanítóanyagot fel tudja használni a magyar nyelven írt válaszokban is (mert lefordítja), az azért nem ugyanaz, mintha eleve magyar nyelvi közegben dolgozna. Gyakran lehet találni kisebb hibákat is a magyar szövegekben, amiket előállít.

3. Túlzott generikusság, „színek és ízek” hiánya

Aki elég sokat dolgozik a programmal, idővel meg fogja szokni a program szabatos, egyszerű, tiszta stílusát – sőt, idővel akár fel is ismerheti azt – nem csoda, hogy már vannak olyan programok, amik megkísérlik beazonosítani, hogy egy szöveget AI írt -e.

A ChatGPT csak a legegyszerűbb esetekben tud jó „készterméket” előállítani. A szövegeket fontos még egyszer átdolgozni és színesíteni, ha az employer branding szempontokat is szeretnénk megjeleníteni, a speciális céges márkaértékeket és küldetést is érzékeltetni kívánjuk a megfelelő szóhasználattal, stiláris elemekkel.

4. Etikai és jogi keretek kidolgozatlansága

A ChatGPT nyelvi modellként egy neurális hálóval dolgozik, ezért emberileg valószínűleg lehetetlen szétszálazni, hogy pontosan mit miért ír. Gyakorlati értelemben folyamatosan plagizál, mert alapanyagokból dolgozik, de a forrásait már nem tudja meghivatkozni, mert csak egy nyers szövegadatbázist (corpus) kap. Ez nem sokakat érdekel, amíg nem különösebben eredeti szövegeken dolgozik, hétköznapi szituációkban, de ettől még ez egy megoldatlan helyzet.

Az Európai Unióban intézményeiben már gyűlnek a javaslatok, és várhatóan szabályozások fognak születni, például a HR területén is. Az minden bizonnyal sértené a munkavállalói jogokat, ha a felvételi folyamatot automatizálnák a cégek, vagyis ha emberi közreműködés nélkül dőlne el, hogy ki kapja meg melyik állást. Ettől még messze vagyunk, de az első lépéseket a nyelvi modellekkel már megtettük. A jelöltértékelés során például bárki megteheti, hogy egyszerűen bemásolja a jelölt CV-jét, majd a pozíció leírását, és írat a programmal egy rövid „előnyök és hátrányok” listát a jelölt és a pozíció matchingjéről, ami azért mégiscsak jelentős döntésátruházást jelent.

(Egyébként már a Linkedin és egyéb platformok algoritmusai, maga az internetes keresőmotor is tekinthető egy gépi szűrőnek, ami felett nincs közvetlen, direkt, könnyen ellenőrizhető és számonkérhető emberi kontroll.)

A közeljövőben erről bizonyára sokat fogunk hallani, és elegendő lesz majd reagálni a szabályozásokra, amikor azok megszületnek. Addig szabadon lehet kísérletezni, de nyilván egyik cég sem szeretne a negatív precedens lenni, amire majd hivatkoznak a jogszabályok.

5. Költségek és kapacitások

A ChatGPT rendszeres használatához már most is javasolt a fizetős szolgáltatás igénybevétele, hiszen csak az biztosít folyamatos hozzáférést. Ez egyelőre nem kerül sokba.

A közeljövőben számítani lehet arra, hogy a legnagyobb cégek HR-specifikus „ChatGPT-szerű”, nyelvi modelleket alkalmazó intelligens eszközöket fognak fejleszteni. Ahogy a projektmenedzsment, a digitális marketingcsatornák, CMS, cloud computing és az általános ERP-rendszerek a cégek digitális eszköztárainak részéve váltak, úgy hamarosan jönnek majd a generatív szoftverek és kiegészítők, amik az adott szakterület munkájának segítésére koncentrálnak.

Ez alól a HR sem lesz kivétel, toborzói- és jelöltoldalon egyaránt várhatóan jönnek majd az intelligens eszközök, amik az optimális elhelyezkedést segítik.

Bár konkrétumokról még nem sokat tudni, az biztos, hogy érdemes lenne elkülöníteni az ‘AI-büdzsét’ egy bizonyos cégméret felett, egyelőre leginkább „kutatási” tevékenységgel, a lehetőségek folyamatos pásztázására. Nem csoda, hogy egyre több cégnél jelennek meg ‘AI-specifikus’ pozíciók – ezek a kollégák a digitális átállás ezen újabb alterületéért felelnek a cégen belül.

Reméljük, sikerült egy gyakorlatias összképet nyújtani erről a mindenkit lázban tartó témáról, HR és recruiting szempontból nézve.

A történet, persze, itt nem ér véget.

Valószínűleg ez lesz az év legfontosabb témája az üzleti világban, mi is figyelni fogjuk a fejleményeket, és beszámolunk a szektort érintő AI-újdonságokról.

Addig is ajánljuk az IDBC vadonatúj podcastjét, a Bulletproofot, ami a projektmenedzsment világára koncentrál, és a ChatGPT ottani hatásaira is fókuszált az első epizódban, az alábbi témákkal:

–  lehetséges, hogy a ChatGPT átveszi az még a rendkívül összetett IT feladatokat is a munkaerőpiacon?

– minden „óriási problémára” az egyetlen valid megoldás egy „projekt indítás”?

– a ChatGPT miért jellemzi „félistenként” a projektmenedzsereket, és mit „gondol” a különleges skilljeikről?

– a körülmények változása milyen nem várt hatásokat gyakorolhat egy projektre a munkában és az életben?

– a ilyen taktikákkal „trükköznek” a stakeholderek a projektjelentésekben?

– lehet, hogy a nagy a rutinok és a jó tervezés már nem elég?

Szerző: Illés József
ügyvezető partner

illes.jozsef@idbc.hu