Fogarasy Tamás – Webinár előadó, Digitalizáció, UX, Üzleti elemzés

Ismerjétek meg Fogarasy Tamást, aki egy nagyon izgalmas területen alkot: az Exalt Interactive ügynökség alapítója és vezetője. Ügynökségük az üzleti innovációra összpontosító stratégiai tervezőcég, amely a digitális transzformációt tűzte ki célul B2B területen.

Tamás, mesélj, honnan indultál?

Design management és vizuális kommunikáció diplomával különböző kreatív ügynökségeknél kezdtem dolgozni. Teljesen tipikus módon, óriási idő- és budget szorításban, sokszor éjszakánként dolgoztam azokon a feladatokon, amiket reggel vitt az account csapat prezentálni. Ez az időszak nagyszerű volt arra, hogy megismertem a kemény munkát, a teljesítménykényszert, hogy kevés idő alatt magas minőséget kell letenni. Aztán egyszer csak az ügynökségekben elkezdett külön válni a designeri és UX designeri szerepkör, és éreztem, hogy eljött az én időm. Számomra a legfontosabb különbséget és előnyt az jelentette, hogy nem ügyfél-és account briefet veszel alapul a munkádban, hanem konkrét üzleti/felhasználói igényeket. Nagyon fontos, hogy a UX designer nem „csupán” egy kreatív pozíció, de egyidőben kemény üzleti célokat kell értelmeznie anélkül, hogy egy közbeiktatott account megpróbálja azt lefordítani. És amikor közvetlenül designer kézbe adsz üzleti felelősséget, akkor megtörténik a csoda, mert a kreatív szakma végre közvetlenül találkozik az üzleti területtel.

És így kötöttél ki egy saját ügynökségeben?

Igen, felismertem, hogy ez az a terület, amiben egy általam megálmodott csapat komoly értéket tudna képviselni a piacon. A felelősségvállalás, az új kihívások iránti vágy, a sok-sok UX tervezési tapasztalat indított el 2015-ben arra, hogy elindítsuk a céget. Ma már az ország legnagyobb digitális projektjein dolgoznak kiváló szakértőink. Olyan brandeket jelent ez, mint a Caterpillar, MNB, KELER, Giro, OTP, K&H, MOL vagy az MVM.

Mesélj a csapatodról! Kiknek dolgoztok és milyen módon?

Az egész szolgáltatási koncepciónkat arra építettük fel, hogy hidat képezzünk az üzlet és az IT között. Amiben csapatként ma kiemelkedünk az az, hogy a saját, felhasználói élményt és érdekeket képviselő szemszögünket képesek vagyunk nem ellenpontként, hanem összekötő erőként alkalmazni. A designer csapatunk ezért nem ahhoz van szokva, hogy a vásárlói szempontokra tervez egy ügyféltől kapott brief alapján, hanem közvetlenül az üzlettel, majd az IT-val szót értve teszi ezt meg. Komoly felelősség ez a tervezők nyakában, de akiket egy ilyen típusú működés motivál – tehát helyet kér az asztalnál magának – az nagyon szívesen dolgozik velünk hosszú távon is.

Mára az egyik legnagyobb UX és service design csapattal dolgozunk az országban, kifejezetten nagy hatású, sok felhasználót elérő szolgáltatásokon. Terveztünk már bankfiók élményt, banking alkalmazásokat, több kórházi rendszert, de facilitáltunk nagyvállalati kultúraváltást, vezettünk számukra innovációs szolgáltatástervezést és több helyen segítettünk bevezetésükben is.  Ami meghatározza ezeket az együttműködéseket és annak mélységét, az a vállalatok design érettsége.  A felhasználói igények kielégítéséhez, szerethető szolgáltatások kialakításához idő és jelentős ráfordítás szükséges, ami persze akár közép távon is maximálisan megtérül. A design ezért az üzleti és IT döntéseket is jelentősen befolyásolja. Ahol a design érettség magas, ott ezt a megtérülést tűzik ki célul, de ahol alacsony, ott ez a munka csupán alkalmi projekt költségként van kezelve. Ma azt látjuk, hogy a magyar piacon is egyre jobb a helyzet. Szinte nincs is olyan, nagyobb projektünk, ahol például a felhasználói kutatásokat kispórolná az ügyfél. Erre persze mi, akik a felhasználói szemszöget képviseljük, alapból is érzékenyek vagyunk.

Emelett dolgozunk amerikai startupoknak, de japán projekteken is, ahol igencsak nehézkes a kommunikáció a tradíciók és a speciális angol nyelvhasználat miatt. De ettől izgalmas, amit csinálunk, meg kell ismerni és érteni a megrendelőt és a végfelhasználókat. Nagyon megtisztelő, amikor egy ügyfélnél teljesen a core business tervezésében veszünk részt, a legfontosabb digitalizásiós touch-pointokon, üzleti termékeken belül. És ez a mi igazi területünk. Az volt mindig is az álmom: a stratégiai design, ahol pontosan megértjük, hogy mire van szüksége az ügyfélnek, ezért ő is partnerként tekint ránk.

Ha a Ti csapatotokba szeretne valaki bekerülni, milyennek kell lennie, mit vártok tőle?

A UX legfontosabb része az empatizálás azzal, akinek készül a termék (végfelhasználóval), hogy pontosan megértsük őt. De az egy tipikus hiba, ha a UX-es csak a végfelhasználóval empatizál. A UX designernek ugyanis képesnek kell lennie a horizontális mozgásra is: a stakeholderekkel és a végfelhasználókkal is egy folyamatosan kell egyeztetnie és a két nézőpontot összeilleszteni, ebből lesz a jó termék. Szerencsés előny minden projektekben, hogy UX-esként lépünk be, és ezért „adhatjuk a hülyét”, és feltehetünk nagyon furcsa, felhasználói kérdéseket, amit addig a meetingeken soha nem tettek fel.

A május 20-i webináron Tamás választ ad többek közt az alábbi kérdésekre is:

>>Hogyan befolyásolja a UX a mindennapjainkat?
>>Mitől szerethető egy termék vagy szolgáltatás?
>>Milyen új módszereket hozott a service design?

A webinárra regisztrálj itt!

A webinár további témáiról előadóiról itt olvashatsz.