Stekl László – Webinár előadó, Digitalizáció, UX, Üzleti elemzés

Engedjétek meg, hogy az Öt lovas webinár egyik előadójaként egy olyan személyt mutassunk be nektek, aki igen izgalmas és színes karrierúttal, rendkívül sokrétű tapasztalattal rendelkezik nem csupán az IT programmenedzsment, digitális transzformáció területeken, de jelentős tapasztalati háttérrel bír az üzleti oldalon is, ezt több, mint 15 éves vezérigazgatói, ügyvezetői tapasztalata bizonyítja több jelentős iparágban.

Stekl Lászlót | Head of Digital IT, Digital Factory, MOL Group | kalandos szakmai útjáról kérdeztük.

Laci, mennyire szokványos az, hogy valaki IT és üzleti területen is komoly, felelősségteljes pozíciókat tudhat a háta mögött, Te ezt miként tudtad összeegyeztetni?

Nagyon érdekesen alakult a karrierem, hiszen már középiskolában programozni tanultam, mindig is kötődtem az informatikához, később a munkám mellett saját fejlesztő cégeimben is dolgoztam, amelyekben CRM és ERP rendszereket fejlesztettünk.

De a karrierem első felében alapvetően üzleti transzformációkat vezettem nagyvállalatoknál (autóiparban, FMCG cégeknél, vagyonkezelésben), de ezekben a közös az volt, hogy mindig az üzleti oldalon ültem. Jellemzően akkor kerültem egy céghez, amikor valami nem működött, és amikor végigjutottam annak a kezelésén, akkor következett egy másik, hasonló nagyságrendű munka.

Az életrajzodat nézve kicsit szerényen fogalmazol, hiszen nem kisebb vállalatoknál ültél CEO-i és vezérigazgatói székekben, mint a Wallis Motor Hungary, majd a Wallis Auto Holding, a Kia Motors, aztán a Fiat Chrysler Automobiles, hazai, majd kelet-közép-európai vezetője lettél. Hogyan élted meg ezeket a feladatokat?

Én mindig a kihívásokat és az új feladatokat láttam ezek mögött. Alapvetően mindig arra törekedtem, hogy új dolgokat tanuljak, jó csapatokban dolgozzak, és valami értéket létrehozzunk közösen. Ez az alapja minden együttműködésnek. Közös felelősségviselés, közös eredmények.

Aztán jött egy éles váltás az életedben, teljesen más kultúrájú területeken, más pozíciókban próbáltad ki magad. Meguntad az üzleti egyeztetéseket?

Korábban mindig üzleti fókuszú tevékenységeket végeztem, de 2014-ben eljött a váltás ideje, és a figyelmem inkább az IT rendszerek tervezésére, megvalósítására és a digitális transzformációra összpontosult. Kaptam egy ajánlatot a Közel-Keletről, így lettem egy bahrain-i tanácsadó cég IT és Digitális transzformációért felelős partnere, és az Emirátusokban, Katarban, Manamában dolgoztam technológiához, geoinformatikához kapcsolódó projekteken, ERP bevezetésen. Izgalmas időszak volt. A legfőbb tanulság számomra, hogy a különböző kultúrájú szakemberek, vezetők szokásait, kommunikációját tanulmányozni és adaptálni kell, csak így lehetünk sikeresek.

Ezek után visszajöttél Magyarországra a MOL-hoz. Mi csábított ide?

A szakmai kihívások és nagyságrendek hoztak vissza Magyarországra, hiszen a MOL-nál a Consumer Services digitális transzformáció stratégiájának kidolgozásával és megvalósításával bíztak meg engem és Mag István kollégámat. Ez egy hatalmas, felelősségteljes és hosszútávú program, gyakorlatilag teljesen új folyamatok létrehozását, vagy a régiek gyökeres megváltoztatását jelenti, kulturális változást igényel, új üzleti és IT képességeket kell létrehozni és új technológiákat bevezetni, ez pedig sosem egyszerű kihívás.

Számomra mégis talán a legizgalmasabb elérni azt, hogy az IT és az üzleti terület közötti kommunikációs hidat létrehozzuk, a legtöbb IT projektben ugyanis ez okozza a nehézségeket: a két terület nem egy nyelvet beszél, és a céljaik sem teljesen vannak fedésben. Egy vezető feladata, hogy ezeket az erőfeszítéseket egy mederbe terelje és úgy érzem, hogy ebben mi nagyon sikeresek vagyunk.

Manapság már az IT-nak kell a drivernek lennie, jól vezetett kérdésekkel megismerni az üzleti oldal problémáit, amelyekre az a megoldásokat keresi. A sikerhez már nem elegendő elvárni az üzlettől, hogy tudja, és írja le, mit szeretne, szoros és közös együttműködésre van szükség, az IT szakértőknek pedig ehhez megbízható tanácsadó partnernek kell lenniük. A problémákra adott pontos megoldásokkal, válaszokkal az IT és az üzleti terület közösen, folyamatos kommunikációval lépésről-lépésre dolgozza ki és építi fel az új üzleti képességeit és technológiai rendszereit.

Pont ebből adódik, hogy valóban nem létezik olyan, hogy az „üzlet hibája” vagy az „IT hibája”. Közös a felelősség, hogy az IT jól megértse az igényeket, és ne csak „leszállítsa” a fejlesztést, hanem végig is kövesse a termék életútját.

Szerencsések vagyunk, hogy mindezt megélhetjük a MOL Digital Factory-ban, és valószínűleg ezt a rendkívül jó és összetartó 40 fős belsős csapatnak köszönhetjük, valamint annak, hogy a világ élvonalába tartozó technológiákat alkalmazunk a megvalósításhoz.

Milyen egy jó csapattag nálatok? Mit érdemes tudnia annak, aki hozzátok jelentkezik?

Ezt részletezem majd a május 20-i webináron, most csak annyit árulok el, hogy az egyik belső mottónk: „keep fighting” – ami kis mértékben sem az egymással szembeni küzdelmet, de a lehető legtökéletesebb megoldásokért folytatott folyamatos gondolkodást és cselekvést jelenti.

És még egy dolog, ami talán a legfontosabb. Amit ígérünk, azt le kell szállítani. Mi így gondolkodunk.

A webináron további részleteket, és izgalmas eszmecseréket nézhettek meg május 20-án, 10 órától. A részvétel ingyenes, de a korlátozott helyek száma miatt regisztrációhoz kötött: https://idbc.hu/webinar/az-uzleti-igenyek-leforditasanak-muveszete/