A visszajelzés adásnak nagy hatása van: pillanatok alatt lehet vele felemelni vagy rombolni. Veres Paula vállalati coachunk most segít eligazodni abban, hogyan adhatunk hatékonyan visszajelzést a munkahelyen.
A visszajelzésre való igényünk messzire nyúlik vissza, hiszen már az életünk korai szakaszában megtapasztaljuk, hogy az a biztonságos, ha van viszonyításunk a világban. Ez a működésünk később is megmarad: a külvilág, mint tükör funkcionál számunkra.
A vállalati kultúrák fontos része a visszajelzés kultúra
Meghatározó egy cég életében, hogy milyen a kommunikáció, hogyan értékelik a munkatársakat, van-e formális és informális rendszeres visszajelzés a teljesítményre. A rendszeresség mellett a minőség lényeges, hiszen nem mindegy hogyan történik mindez.
Marshall Rosenberg amerikai pszichológus, az erőszakmentes kommunikáció alapjainak megalkotója mondja, hogy „A szavak ablakok vagy falak”.
Ez pontosan leírja a visszajelzés erejét, ezért fontos megtanulni ezt jól csinálni.
Az igazán jó visszajelzés mindig jövőbemutató és akcióra sarkalló, azaz nem a múltat elemzi csupán, hanem a hogyan tovább-ra is fókuszt helyez.
Hogyan adjunk pozitív visszajelzést?
- Fontos tudni, hogy a pozitív visszajelzés nem egyenlő a dicsérettel! Míg a dicséret egy általános jó érzést keltő visszajelzés, addig a pozitív visszajelzés ennél több.
- Mindig konkrét és teljesítményre, viselkedésre vagy tevékenységre utal.
- Figyelj arra, hogy megfigyelés alapján csatolj vissza, ne benyomások vagy érzések alapján csupán.
- Akkor jó a pozitív visszajelzés, ha tartalmaz olyan konkrétumokat, ami aztán reprodukálható.
- Ezekre figyelj: légy empatikus, konkrét, célirányos és a jövőbe mutató!
Mi a helyzet a negatív visszajelzésekkel?
Általában ez a nehezebb, mert érzelmi stresszel járhat egy olyan helyzet, ahol a másik fél nem érzi majd jól magát tőle. Erre érdemes alaposan felkészülni, hogy az egyébként is feszültebb helyzetben is összeszedettek legyünk és célt érjen a visszajelzés.
Hogyan adj negatív visszajelzést?
- A negatív visszajelzést manapság inkább fejlesztendő visszajelzésnek is hívjuk. Ez jóval konstruktívabb és valósabb, ezért javaslom, hogy ezt használd!
- Készülj fel a beszélgetésre, szánj elegendő időt rá!
- Légy empatikus és tényszerű, ezt legsikeresebben ezt az asszertív kommunikációval tudod elérni.
- Mindig négyszemközt adj negatív vagy fejlesztendő visszajelzést, ne mások előtt!
- A fejlesztendő visszajelzések mindig befogadhatóbbak, ha önértékelés is társul hozzá. Kérdezz bátran, hiszen számodra is információ, hogy hogyan látja saját magát az értékelt munkatárs!
- Használj “én” üzeneteket, így elkerülheted a minősítést és a bántó címkézést.
- Légy tényszerű, egyszerűen és tisztán fogalmazz!
- Figyelj arra, hogy megértésre találjon a másik félnél, ezért a beszélgetés végén kérdezz vissza, mit gondol?
- Kerüld a szabadkozást vagy a túlmagyarázást, mert elviszi a fókuszt.
A visszajelzést fogadni is meg kell tanulni. Érdemes meghallgatni, és levonni a tanulságokat belőle, a helyett, hogy személyes támadásnak fognánk fel.
Ha szeretnél motivációt és lojalitást növelni, adj rendszeresen és jó minőségben visszajelzést, a mindennapok hangulatára és a teljesítményre is pozitív hatással lesz!