Jelöltélmény mesterfokon: Hogyan építsünk kiemelkedő toborzási stratégiát?
Jelöltélmény mesterfokon: Hogyan építsünk kiemelkedő toborzási stratégiát?
Kleb Máté
Senior Digital Content Designer
2024. április 15.
Cikkjeinkben sokat foglalkozunk azzal, hogy az álláskeresők milyen kihívásokkal és nehézségekkel szembesülhetnek útjuk során. Olvasóink közül is bizonyára a legtöbben voltak már álláskeresők. Mégis, ahogy a munkavállalói kalap a fejünkre kerül, sokszor elfelejtjük, hogy mik azok a sarkalatos pontok, amikre mi is örültünk volna, ha odafigyelnek a vállalatok – éppen ezért vesszük elő újra és újra ezt a témát. A következőkben egy rövidebb bevezetővel szolgálunk a témába, a későbbiekben viszont egy hosszabb, letölthető útmutatót is össze fogunk rakni, így, ha érdekes számodra a téma, kövess minket, hogy azonnal értesülj majd a megjelenésről.
A service design elveit követve az optimális jelöltélmény kialakításához sokat segít a candidate journey (jelöltélmény út) fázisainak azonosítása, hiszen akkor tudunk vállalati oldalról jó folyamatot építeni, ha végig a felhasználó (esetünkben az álláskeresők) szemszögéből gondoljuk végig a lépéseket. A koncepció a customer journey (vásárlói utazás) feltérképezésének elvein alapul, de a toborzási folyamat során a jelentkező tapasztalataira összpontosít. Az álláskeresők útjának megértésével a vállalatok azonosíthatják a fejlesztendő területeket, és létrehozhatnak egy vonzóbb és hatékonyabb toborzási folyamatot, mindamellett, hogy munkáltatói márka értékeket is szem előtt tartják.
[hirlevel_feliratkozas type=’b2b’]
A pozitív jelöltélmény:
- Növeli a jelentkezők számát: Felkelti a jelöltek érdeklődését a cég és a lehetőségek kapcsán.
- Javítja a kiválasztási folyamat hatékonyságát: Az invesztált és motivált jelöltek több energiát fordítanak a jelentkezésbe, ezzel gyorsítva a folyamatot.
- Erősíti a munkáltatói márkát: A pozitív élmények vonzóvá teszik a céget az ott dolgozók és potenciális munkatársak számára is.
- Csökkenti a fluktuációt: A beilleszkedett munkavállalók hosszabb távon maradnak, ha a kiválasztási folyamat során pozitív élmények érik őket, és az onboarding után is visszaköszönnek a munkáltatói márka ígéretei a mindennapokban.
A magasabb szintű jelöltélmény nem csupán toborzási stratégia, hanem a munkáltatói márkaépítés és a tehetséggondozás alapvető eleme. Fontos kihangsúlyozni, hogy nincs egy univerzális út, amit fel tudunk rajzolni, minden jelöltélmény eltérő és helyzetspecifikus, de mégis a fő lépések azonosítása segít abban, hogy a folyamat sarkalatos pontjain tudjunk dolgozni, ami a lehető legnagyobb hatást fog majd elérni, a lehető legtöbb jelöltélményét javítva.
Nézzük hát a munkakeresési út lépéseit:
- Felismerés: A munkavállaló megfogalmazza magában a váltási szándékot, karriercélokat tűz ki, önismerettel és önértékeléssel foglalkozik, frissíti önéletrajzát.
- Kutatás és pályázás: Itt már álláslehetőségeket kutat, információkat gyűjt a cégekről és pozíciókról, pályázatokat nyújt be.
- Várakozás és visszajelzés: Türelmesen (vagy türelmetlenül) vár a visszajelzésre, bizonytalanság és izgalom jellemzi, folyamatos tájékoztatásra vágyik.
- Kiválasztási körök, interjúzás: Fokozottan fókuszál az adott lehetőségre, szorongás és reménykedés keveredik benne, átlátható és strukturált folyamatot igényel.
- Állásajánlat: Alaposan áttekinti az ajánlatot, tárgyal a bérről és juttatásokról, döntést hoz az állásajánlatról, az átláthatóság tehát itt is kiemelten fontos.
Az értékteremtő jelöltélmény megtervezéséhez minden szakaszban kiemelt figyelmet kell fordítani a jelöltek igényeire és elvárásaira, hiszen, ha a folyamatban bármelyik lépés csalódást okoz a jelöltnek, az a teljes folyamat kiértékelésére hatással lesz. Ebben nagymértékben segít az, ha megértjük a szervezetek által gyakran felvett inside-out gondolkodásmód erősségeit és gyengeségeit.
Ez a megközelítés ugyanis a szervezet erősségeire és képességeire koncentrál. Azzal kezdi, hogy felméri, mi áll rendelkezésre a cégen belül, majd megvizsgálja, hogyan lehet ezeket a belső erősségeket felhasználni olyan szolgáltatások létrehozására, amelyek értéket teremtenek a vásárlók számára.
Ebből jól látszik, hogy ez a hozzáállás nagyon sok esetben értékteremtő, de egy candidate journey tervezésekor pont nem a megfelelő hozzáállás, ezért inkább az outside-in (kívülről befelé) megközelítés segíthet minket ilyenkor:
Ez a vásárlók igényeire és szükségleteire összpontosít. Azzal kezdi, hogy megérti a vásárlók problémáit, vágyait és tapasztalatait, majd olyan szolgáltatásokat tervez, amelyek ezeket az igényeket kielégítik.
Ha szívesen olvasnál bővebben az inside-out és outside-in megközelítésekről, akkor ajánljuk ezt a cikket: https://www.linkedin.com/pulse/service-design-outside-in-approach-customer-driven-tine-peeters/
A mesteri szintű jelöltélményhez szükséges:
- A candidate journey feltérképezése: A célközönség megismerése, a jelöltek motivációinak és aggályainak azonosítása, a toborzási folyamat kritikus pontjainak feltárása.
- A folyamat optimalizálása: A jelöltek tájékoztatása és bevonása, gyors és hatékony kommunikáció, transzparens és strukturált kiválasztási folyamat, pozitív és emlékezetes élmények biztosítása.
- A hatékonyság mérése: Jelölői visszajelzések gyűjtése, toborzási mutatók (KPI-k) nyomon követése, a folyamat folyamatos fejlesztése. A toborzási csatornák elemzésével, a jelölői források feltárásával és a visszajelzések begyűjtés.
A mesteri szintű jelöltélmény megteremtése nem könnyű feladat, de a befektetett munka megtérül. A pozitív jelöltélmény vonzza a tehetségeket, erősíti a munkáltatói márkát, és hosszú távon sikeresebbé teszi a céget. Ha szeretnél további gyakorlati tanácsokat és különböző piaci trendekről statisztikákat is látni, kövess minket, mert hamarosan komplex letölthető anyagot kaphatsz a candidate experience journeyről.
Lépj velünk kapcsolatba
… és indulj el a céljaidhoz vezető úton!