Vissza

Miért lesznek a soft skillek a jövő vezetőinek legfontosabb eszközei?

Veres Paula Corporate coach

2025. július 3.

Olvasási idő: 6 perc

Szakmai tartalmak

A vezetés világa gyökeresen átalakulóban van. Míg korábban a szakmai tudás, a hierarchikus irányítás és a kontroll dominált, ma már egyre inkább az emberi tényezők kerülnek előtérbe. A soft skillek – mint az empátia, asszertív kommunikáció vagy épp a reziliencia – nem csupán kiegészítő készségek, hanem a jövő vezetőinek legfontosabb eszközei. A digitális transzformáció, a hibrid munkavégzés és az új generációk elvárásai mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a soft skill fejlesztés ne lehetőség, hanem stratégiai szükségszerűség legyen. De mit is jelent ez pontosan, és hogyan válhatnak ezek a készségek valódi versenyelőnnyé?

Paradigmaváltás a vezetésben

A hagyományos vezetői modellek az elmúlt években fokozatosan háttérbe szorultak. Ezeket a hierarchia, a túlzott kontroll, és a tekintélyelvűség vezérelt: ezek a jelenben már elavult módszereknek számítanak.

A gyorsan változó világ- digitális transzformáció, hibrid munkavégzés, Z generáció belépése, megváltozott életvezetési és karrierigények- újfajta vezetői készségeket igényelnek.

Míg évekig szinte kizárólag a technológiai fejlődés és innováció jelenthetett kiemelkedést, addig manapság ezen felül, vagy e mellett az emberi kapcsolódás lesz a valódi versenyelőny.

A soft skillek, nem csupán egy „nice to have” eszköztár, hanem létszükségletté váltak.

Friss kutatási eredmények is alátámasztják a soft skillek eredményességre gyakorolt hatását:

„A soft skillek nem csupán „jó ha van”, hanem alapvetőek a szervezeti sikerhez és az alkalmazotti fejlődéshez 2025-ben. Kutatások szerint azok a cégek, amelyek az empátiát és ügyfélélményt előtérbe helyezik, akár 85%-kal magasabb bevétel-növekedést produkálnak.” – Compunnel (2025): „Soft Skills: Essential for the Future Workforce’s Success in 2025”

De mi is az a „soft skill” valójában?

Vannak úgynevezett „hard skillek”: idetartozik a szakmaiságunk, az idegennyelv-használatunk, a szaktudásunk.

 A soft skillek, azok az emberi, kapcsolódási és önmenedzselési készségek összessége, amely a szakmai kompetenciáknak megágyaznak: azaz erre építkezhetünk.

Fontos, hogy szem előtt tartsuk: a soft skillek erősítésével jobban teljesíthetünk a feladatkörünkben, ezért szükséges ezzel foglalkozni.

A fordítottja is igaz: gyenge soft skillekkel problémásabbak lesznek a mindennnapjaink, a teljesítményünkből ezek hiányában nehéz a maximumot kihozni.

Nézzünk egy példát!

Tegyük fel, hogy adott egy Projekt manager, aki bár kiváló PM ismeretekkel és tapasztalattal rendelkezik, nem tud jól kommunikálni. A meetingjeit zavaros és elégtelen kommunikációs jellemzi, stresszhelyzetekben kifarol a konfliktusokból, vagy éppen romboló a stílusa. Hiába kiváló szakértelem Ő a PM szakmában, ha nem képes jól működtetni mindazt, ami a feladata lenne a soft skillek gyengesége miatt.

Ilyen esetben akár soft skill tréninggel, akár személyes coachinggal fejleszthetőek a kommunikációs és együttműködési készségei, amely által eredményesebbé válhat az illető.

Például képes lesz jól moderálni egy meetinget, megfelelően visszajelzést adni és feladatokat kiosztani. A felmerülő stresszhelyzetekben nem az érzelmi impulzivitás vagy az elkerülés lesz már az eszköze, hanem képes lesz konstruktívan kezelni nehéz helyzeteket.

Így a feladat-, is a kapcsolatfókusz is megmarad.

Melyek azok a soft skillek, amelyek sikertényezők lehetnek és elengedhetetlenek ma már?

Asszertív kommunikáció, konfliktuskezelés, empátia, önreflexió, reziliencia, együttműködés, rugalmasság, pszichológiai biztonság teremtése, önszervezés, határhúzás, önérvényesítés.

Jó hír, hogy ezek a kompetenciák tanulhatók, fejleszthetők!

Miért válnak kulcsfontosságúvá a soft skillek a vezetésben?

Sundar Pichai – Alphabet/Google CEO például az empátiára, tiszta kommunikációra, döntési gyorsaságra, alázatra és folyamatos tanulásra helyezi a hangsúlyt.

Az emberi tényezők felértékelődtek:

  • A munkavállalók lojalitása, motivációja, mentális jólléte meghatározza a teljesítményt.
  • A vezető már nem csak irányít, hanem érzelmi tartót oszlopként is funkcionál.
  • A jó vezető csapatot és közösséget épít: ehhez pedig elengedhetetlen a minőségi kapcsolódás.

Az új generációknak új elvárásai vannak:

  • A Z és alfa generációk nem (csak) fizetésre vagy státuszra reagálnak, hanem hitelességre, értékekre, kapcsolódásra, közösségi élményre.
  • Egy vezető, aki nem tud érzelmileg kapcsolódni, könnyen elveszíti a csapatát: elérhetetlennek, hiteltelennek érzékelheti a környezete.

Hibrid/távoli munkavégzés:

  • Nincs már minden nap személyes jelenlét, így még fontosabb az egyértelmű kommunikáció, bizalomépítés és figyelem.

Összefoglalás: A soft skillek szerepe a jövő vezetésében

A cikk rávilágít arra, hogy a soft skillek – azaz az emberi kapcsolódási, kommunikációs és önmenedzselési készségek – ma már elengedhetetlenek a hatékony vezetéshez. A hagyományos, tekintélyelvű modellek ideje lejárt: a sikeres vezetők ma már közösséget építenek, érzelmileg kapcsolódnak, és képesek biztonságos, motiváló munkakörnyezetet teremteni. A kutatások is alátámasztják: a soft skill fejlesztés nemcsak az egyéni teljesítményt, hanem a szervezeti eredményességet is jelentősen növeli. A jó hír? Ezek a készségek tanulhatók és a jövő vezetői már ma elkezdhetik fejleszteni őket.