5 tanács, hogyan kérj visszajelzést vezetőként
2024. augusztus 6.
Olvasási idő: 6 perc
Minél magasabbra lépkedsz a vállalati ranglétrán, annál kevesebb eséllyel kapsz pártatlan, konstruktív visszajelzést az ötleteidre, teljesítményedre és munkádra azoktól, akik a vállalati hierarchiában alattad helyezkednek el. Visszajelzések nélkül viszont könnyebben tévútra juthatunk, mindenkinek szüksége van a belső iránytű mellett külső iránymutatásra is. Mit tehetsz tehát azért, hogy csökkentsd ennek a félelemnek a mértékét a kollégáidban, és mindkét fél számára biztonságos, problémamegoldásra fókuszáló környezetet teremthess? Előző cikkünkben arról volt szó, hogyan adj csapatodnak visszajelzést, most pedig arról hoztunk pár tanácsot, a saját munkádról hogyan kérj.
- Hozd létre a megfelelő környezetet
A bizalom és a biztonságérzet alapvető fontosságú ahhoz, hogy a csapattagok őszintén visszajelzést adjanak. Juliette Han a Forbes cikkében kiemeli, hogy a nyitott és befogadó kultúra kialakítása az első lépés, ahol a nyílt véleménynyilvánítást nem követik retorziók. Fontos, hogy a csapattagok érezzék, hogy visszajelzéseik értékesek és negatív következmények nélkül megoszthatók, ez pedig nem csak a formális csatornákra, de kifejezetten a ’folyosói beszélgetésekre’ is igaz. A támogató kultúra tehát a rendszeres, informális beszélgetéseket és a formális visszajelzési folyamatok létrehozását, valamint bizonyos esetekben az anonim kérdőíveket is jelenti.
- Kérdezz konkrétan, de nyitottan
Amikor visszajelzést kérsz, fontos, hogy konkrét, de nyitott végű kérdéseket tegyél fel. A Harvard Business Review szakértője szerint a nyitott végű kérdések segíthetnek abban, hogy mélyebb és részletesebb válaszokat kapj. Például ahelyett, hogy egyszerűen megkérdeznéd, “Hogyan teljesítettem?”, kérdezd meg: “Melyik projekt során érezted úgy, hogy jól támogattalak? Van olyan terület, ahol javíthatnék?”. Ezenkívül a túl sokat állító kérdésekre is érdemes figyelni, hiszen nagy különbség van aközött, hogy „Volt-e olyan helyzet, amikor nem érezted magad meghallgatva?” és aközött, hogy „Mikor érezted magad nem meghallgatva?”.
- Használj különböző visszajelzési csatornákat
A visszajelzés kérése történhet formális és informális csatornákon keresztül is. A formális visszajelzési körök, mint például az éves teljesítményértékelések, strukturáltak és dokumentáltak, míg az informális visszajelzések spontánabbak és kevésbé kötöttek. A Muse cikkében javasolt technikák között szerepel a rendszeres egy-egy beszélgetések bevezetése, ahol a csapattagok szabadabban oszthatják meg gondolataikat, ilyenek lehetnek a csapattag megéléseire fókuszáló 1on1-ok.
- Légy nyitott és fogékony
A visszajelzés fogadása során rendkívül fontos a nyitottság és a fogékonyság. Ne védekezz, és ne próbálj azonnal magyarázkodni, hiszen egyáltalán nem tabu hibázni, ha vállalod a felelősséget és konstruktívan, előre mutatóan állsz a hiányosságaidhoz. Helyezd magad a másik helyzetébe, és empátiával hallgasd meg figyelmesen a visszajelzést, majd gondolkodj el rajta. Ezt követően köszönd meg a visszajelzést, és mutasd meg, hogy komolyan veszed azt. Ha lehetséges, tegyél konkrét lépéseket a visszajelzés alapján, és tájékoztasd a csapatot a változtatásokról.
- Készíts akciótervet
Miután megkaptad a visszajelzést, fontos, hogy cselekedj is. Az egyik legrosszabb dolog, amit tehetsz, hogy figyelmen kívül hagyod a visszajelzéseket, hiszen kollégáid így azt fogják érezni, hogy hazudtál nekik azzal, hogy megadtad a lehetőséget a véleményük kifejezésére, majd szándékosan nem foglalkoztál velük. Készíts egy tervet a visszajelzések alapján azokról a teendőkről, amikkel máris foglalkozni tudsz, és kommunikáld is a csapatnak, hogy milyen változtatásokat tervezel. Ezzel nem csak a visszajelzést adók érzik majd úgy, hogy meghallgatták őket, hanem az egész csapat motivációja és elkötelezettsége is nőhet.
+1 Pro Tipp
Olvass a sorok között
Természetesen nem biztos, hogy mindig őszinte visszajelzést fogsz kapni. Viszont a te feladatod és felelősséged, hogy átlásd, milyen problémákat próbálnak az emberek azonosítani. Előfordulhat, hogy több visszajelzés közül kell megtalálnod az arany középutat. Erre megoldás lehet, ha felteszed öt-hat embernek ugyanazt a kérdést. Ez segít kitalálni, hogy vannak-e hiányosságok és ellentmondások abban, amit hallasz, és hogy eldöntsd, mit kezdj ezekkel az információkkal.
Összegzés
Vezetőként visszajelzést kérni egyáltalán nem könnyű, de elengedhetetlen a személyes és szervezeti fejlődéshez. Hozz létre egy bizalmi légkört, kérdezz specifikusan, használd a különböző visszajelzési formákat, légy nyitott és fogékony, majd készíts akciótervet a visszajelzések alapján. Ezen lépések követése segíteni fognak abban, hogy hatékonyabb vezetővé válj, és megerősítsd a csapatod elkötelezettségét és motivációját.
Reméljük, hasznos volt számodra ez a cikk. Ha téged is terhel a fluktuáció, és nyitott pozícióid betöltése, és szeretnéd a toborzási folyamataidat a következő szintre emelni, iratkozz fel hírlevelünkre a legfrissebb hírekért és trendekért, és vedd fel velünk a kapcsolatot, hogy együtt nézzük meg, hogyan segíthetnek innovatív recruitment eszközeink és szolgáltatásaink téged és a vállalatodat a tehetségek megtalálásában és megtartásában.