IDBC médiakutatás: mire jó a podcasting?

Rendkívül izgalmas látni a médiapiac folyamatos átalakulását. A rövid videók térnyerése, az “élőzés” terjedése mellett évek óta zajlik a podcastok menetelése is. Az IDBC is használja ezeket az eszközöket, a webinárunk és a rövid videóink után podcast-csatornát is indítottunk. Ebben a posztban a podcastekkel kapcsolatos üzleti trendeket, fejleményeket és statisztikákat gyűjtöttük össze, különös tekintettel a céges kommunikációban betöltött szerepükre.

A Grand View Reasearch kutatása szerint a podcast, mint médium, globálisan még mindig lendületes növekedésben van, és messze van még attól, hogy telített legyen: az összesített piaci értékben 31%-os növekedést várnak 2021 és 2028 között, évente

Ennek az egyik oka, hogy a mobilokon nagyon egyszerűen kezelhető alkalmazások még mindig terjedőben vannak, és újabb hallgatókat toboroznak azok köréből, akik letöltés útján vagy beágyazott webes lejátszókkal nem hallgatnának ilyen műsorokat rendszeresen. 

Kik hallgatnak podcastot?

Ma már elmondható, hogy szinte mindenki, legalábbis az amerikai piacon, 2021-ben:

– minden második otthonban van legalább 1 podcast-hallgató

– a férfiak és nők aránya gyakorlatilag azonos

– a hallgatók az átlagosnál kicsivel gazdagabbak, és kicsivel magasan képzettebbek

A podcast-hallgatók és az amerikai átlagos koreloszlás így alakul:

12-34: 48% (vs 37%)

35-54: 32% (vs 40%)

55+: 20% (vs 23%)

Itthon ennél még valószínűleg kevésbé népszerű műfaj a podcast, de a trendek és az arányok hasonlóak lehetnek. (Egy mini-kutatással mi magunk is próbáljuk tisztábbá tenni ezt a képet. Kérjük, töltsd ki ezt a kétperces kis kérdőívet, hogy minél több adathoz jussunk: itt)

Hogyan, mikor hallgatjuk?

Az okostelefonokon elérhető legnagyobb tartalomszolgáltatókon (Spotify, Apple Music, Google) a podcast műsorok nagy többsége megtalálható.

Az egyik legnagyobb technikai podcasting szolgáltatás, az IDBC podcastjának (Fel vagy véve!) is otthont adó Buzzsprout saját adatbázisában így oszlanak meg a hallgatók platform szerint:

1. Apple Podcasts (35,7 %)

2. Spotify (27,9 %)

3. Böngészőből indított lejátszások (2,8 %)

4. Google Podcasts (2,5 %)

A leggyakoribb, hogy otthon, utazás, vezetés, munka közben, vagy egyéb tevékenység (pl. edzés) végzése alatt hallgatnak az emberek podcasteket.

Nagy a különbség azok között, akiknek a mindennapjainak szerves részét tölti ki a podcastek hallgatása, és akik csak bizonyos időközönként használják a szórakoztatás ezen formáját. Az igazi rajongók közlekedés, vezetés közben hallgatják leggyakrabban, ellenben a nem rendszeres hallgatók főleg otthon hallgatnak podcasteket. 

Mit hallgatunk legszívesebben?

A Buzzsprout legfrissebb adatai szerint a “Humor” a legtöbb hallgatást elérő műfaj, amit talán nem is gondoltunk volna. Az eléggé általánosan értelmezhető “Hírek” a második, és a bűnügyi témák állnak harmadik helyen.

Milyen hosszú egy podcast?

Az epizódok átlagos hossza 20-40 perc (31%), nagyon gyakoriak a 40-60 perces (22%) epizódok is. De a 60 percnél hosszabb adások is viszonylag népszerűek: az összes podcast adást 17%-át teszik ki.

Mi történik egy podcastben?

A formátum legtöbbször egy ember monológja vagy 2 ember beszélgetése, interjúja, vagy vitája. Gyakori a betelefonálós vita, a kérdezz-felelek, az élő podcast vagy egy esemény élő közvetítése. 2020-ban az interjúk és a beszélgetések voltak a leghallgatottabbak, ezt követte a szóló podcast, aminek a népszerűsége növekedésben van.

Mik a legnépszerűbb podcastek?

Spotify

1. Joe Rogan Experience
A standupos, sportkommentátor Joe Rogan világhírű podcastje, néha meghívott vendégekkel. 

2. MrBallen Podcast
Misztikus, furcsa történetek podcast formában elmesélve.

3. Distractible
Három barát beszélgetései vicces, hajmeresztő dolgokról.

4. The Daily
The New York Times podcastje. (!) A legfontosabb hírek hátterének bemutatása, a legjobb szakértők megszólaltatásával.

5. Anything goes
Emma Chamberlain, a világ egyik legnagyobb youtubere egy mikrofonnal beszélget saját magával az ágyában.

Apple Podcast

1. Twin Flames
Egy podcast arról hogyan találd meg a “lelki társad”.

2. The Daily
The New York Times itt is a csúcs közelében.

3. Morbid: A True Crime Podcast
Hátborzongató, kisérteties, néha vicces történetek, egy boncnok és egy fodrász által elmesélve.

4. Crime Junkie
Mélyrepülés érdekes bűntények történeteibe.

5. Offline with Jon Favreau
Könnyed beszélgetések hétköznapi életről, politikáról, kultúráról.

És mi a helyzet a magyar adásokkal?

Spotify+Apple magyar:

1. Márkó és Barna síkideg
Márkó és Barna arról beszélgetnek mi bosszantotta fel őket az adott héten.

2. Friderikusz Podcast
Interjúk, portrék témákról, amik Fridit érdeklik.

3. TheVR Happy Hour
Négy srác, akik YouTube gamerként kezdték, a világ eseményeit beszélik át humoros, kötetlen formában.

4. Balázsék
A mindenki által ismert trió hétköznapi eseményeket beszél ki, szakértőket interjúvol meg.

5. WMN Beszélnünk kell!
Orvos-Tóth Noémi és D. Tóth Kriszta podcastja kapcsolatokról, családról, magunkról. 

Hogyan illesztik a cégek a kommunikációjukba a podcasteket?

A cégvilág tódul a podcast-térbe, szinte minden nagyobb márka beépítette már a marketingcsatornái közé a modern kor rádiózásának megfelelő podcastinget.

A pandémia alatt több hírközlési médium is elindította a saját podcastjét. Ahogy a toplistánkból látszik a New York Times kiemelkedő sikereket ért el vele, de jelentős a CNN és a Fox News csatornája is.

Most vizsgáljuk meg néhány nagyobb márka podcast jelenlétét!

Deloitte (iTunes)
Rövid formátumú (10-20 perces) párbeszédes podcast adások pénzügyek, technológia, média, telekommunikáció, egészségügyi témákkal, USA fókusszal.

HSBC (Apple Podcast)
Az óriásbank műsorában 20-30 perces beszélgetéseket folytatnak kkv-k vezetőivel és szakértőkkel különböző témákról, mint például fenntarthatóság, pénzügyek, optimalizáció.

Morgan Stanley (Apple+Spotify+saját oldal)
A cég marad a kaptafánál és pénzügyi, gazdasági témákat rövid formátumban elemez, saját szakértőkkel. 

Price Waterhouse Coopers (saját oldal)
A PWC a saját weboldalán közli több különböző (!) podcast adását: könyvelés, adó, egészségügy, tech, önfejlesztés, cyber témák, normál hosszúságú műsorok vendég szakértőkkel.

A legnagyobb üzleti márkák már felvették az iramot a podcast-pályán, és elég komoly minőséget képviselnek. Ha adott piaci információkra van szükségünk, mindenképp érdemes az ő podcastjeikből tájékozódni. Az üzleti élet kiemelkedő személyiségei adhatnak nekünk tanácsot abban a témában, amihez a legjobban értenek… ez egy teljesen újfajta, értékes információszerzési lehetőség, bármely szektorban.

A podcast mindenképpen a közeljövő médiuma, azért is mert, mivel teljesen online és könnyen elérhető, ezért a fiatalok számára is releváns, őket is el lehet érni itt, nekik szóló tartalmakkal.

A podcastek jelentős növekedését felismerve a hirdetők is egyre több alkotót támogatnak. Például a Vodafone és a Carat médiaügynökség is létrehozott egy támogatói programot a feltörekvő tehetségeknek, podcastok létrehozására és népszerűsítésére.

Az IDBC sem maradt ki ebből a trendből és 2021-ben létrehoztuk a podcastunkat. Témáink változatosak, de főleg a portfóliónkhoz passzoló beszélgetésekben veszünk részt, szakértőkkel. A kezdet biztató, az eddigi tapasztalatainkat itt foglaltuk össze.

A podcast egy kikerülhetetlen jelenség, és ez még inkább igaz lesz a jövőben. A mi célunk mindig is az volt, hogy párbeszédeket generáljunk iparági szereplők között, hogy egymástól tanuljunk. Webinárunk, blogunk, és a podcastunk is ezért jött létre.

Számunkra nagyon izgalmasak ezek az új médiapiaci trendek. A cégek saját műsorokat tudnak most már nagyon költséghatékonyan előállítani, és ezt használhatják értékteremtő információátadásra vagy a márkát erősítő szórakoztató, vagy éppen oktató jellegű tartalmak létrehozásában, mindezt hagyományosan “marketing” keretek között. De mégis, milyen messze van ez a reklámfelületek vásárlásától és az online hirdetésektől! Teljesen más kávéház.

Éppen ezért a magunk módján szeretnénk egy kis extra értéket adni, így összeállítottunk egy nagyon rövid, pár perces kérdőívet a podcastok világáról, aminek az eredményét természetesen közre fogjuk adni! Megköszönjük, ha te is kitöltöd, és megosztod velünk kedvenc podcastjaidat. (:
A kérdőívet itt tudod kitölteni!