Mire jó a CSR 2021-ben?

A cégek társadalmi felelősségvállalási akcióival kapcsolatban számos kérdés felmerül. Miért jó ez a csapat tagjainak? Pontosan milyen hozzáadott értékeket biztosít ez a tevékenység? Milyen megtérülési mutatókat lehet egy ilyen nehezen megfogható eszköz mellé tenni? Milyen kockázatokkal kell számolni? Hogyan segítsünk, legyünk őszinték, de ne toljuk túl a kommunikációt. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan töltjük meg tartalommal a céges értékeinket, miként terveztük meg saját 2021-es CSR aktivitásainkat.

Mi a társadalmi felelősségvállalás?

A társadalmi felelősségvállalást olyan kifejezésként használjuk, ami az értékeink és céljaink mentén egy programba rendezi a tevékenységünket. Fontos, hogy a megfogalmazott értékek önazonosak legyenek és ne izzadságszagú PR szempontokat szolgáljanak, hanem valódi tartalom és cselekvés, elköteleződés álljon mögötte.

Akkor ez most azt jelenti, hogy nem is fontos a PR, hogy mit gondolnak a cégről az emberek? Dehogynem, fontos ez is, és sokáig blokkolta a CSR programjainkat, hogy ugyan voltak támogatásaink, kisebb segítségnyújtó akcióink, de nem vagy csak nagyon szemérmesen kommunikáltunk róluk, sokszor a saját kollégáink számára is ismeretlenek voltak.

Az egész ott kezdődött, hogy még a cég elindulásakor Ágival, a cégtársammal sokszor megfogalmaztuk, hogy milyen céget szeretnénk értékrendben – amivel mi azonosulni tudunk és olyan kollégákkal bővüljünk, akik ezekhez az értékekhez szívesen csatlakoznak. Akik pedig nem ilyenek, azokkal akkor se ha erős a profit csábítása. Ezt elég nehéz betartani néha, de ilyenkor figyelmeztetjük egymást.

Mivel mindketten X generációs, vidéki gyökerekkel rendelkező, első generációs értelmiségi családból származó, a szüleinktől nagyon markáns értékrendet kapó, keményen versengő, ugyanakkor kellő érzékenységgel rendelkező emberek vagyunk, könnyen össze tudtunk szedni egy hosszú listát, hogy milyen is legyen az az IDBC-s értékrend. Ezt csiszolgattuk, jelentéstartalommal ruháztuk fel, megvitattuk néhány kollégánkkal. Az, hogy mindenkire – legyen is bármilyen – egyenlőként tekintünk, esélyt adunk mindenkinek, a teljesítmény számít, tiszteljük a másikat, a különböző véleményt is, valamint empátiával és nyitottsággal fordulunk egymás felé. Amikor ezeket a sorokat írom, nehéz úgy fogalmazni, hogy a politika különböző oldalai, rétegei általi torzítástól mentesen, a maguk eredeti jelentésében adjam vissza a gondolataimat, érzéseimet.

Az alábbi öt érték az, amit zsinórmértékként kezelünk – szenvedély, megbízhatóság, rugalmasság, emberiesség, szakmaiság.

Ahogy említettem, természetesen ezek “buzzword-ök”, amik nem érnek semmit, ha egy cég nem tölti meg azokat tartalommal. Az IDBC-nél a kollégák nagyobbik hányada ügyfeleknél dolgozik, viszonylag ritkán találkozunk, ez így volt a COVID előtt is és most is. A fizikai távolságot kötelességünk áthidalni, mert szakmai- és értékközösségként tekintünk magunkra. Mivel személyes munkaerőt, vagyis csapattagokat biztosítunk az ügyfeleink számára, ebben a munkakörben nagy empátiára és érzelmi intelligenciára van szükség. Fontos, hogy mindig jól beleérezzünk a partnercégek világába, továbbá, hogy jól ismerjük az embert a “munkaerő” címkével ellátott fedél alatt. A hatékonyságunknak gyakorlatilag az egyik kulcseleme az, hogy a csapatunk dinamikája minél jobban hasonlítson egy valódi közösségére.


Hogyan lesz egy cégből közösség?

Ez csak akkor képzelhető el, ha az értékrendünk a cég vezetése számára önazonos. Egy ilyen közösséget ugyanis nem lehet “összemanipulálni”, ez a legzseniálisabb szélhámosnak sem sikerülhet. A vezetőknek egyszerűen kell egy biztos háttér, elkerülhetetlen, hogy emberileg azonosulni tudjanak az értékkészlettel, különben képtelenség lesz irányban tartani a hajót.

Természetesen az értékalapú működésnek van egy szelektáló hatása is: aki nem tud azonosulni a cég értékeivel, az valószínűleg idővel el fog menni. Cserébe viszont akik vallják, hogy ide tartoznak, azok számára ez egy jelentős megtartó erő. Sőt, a munkaerőpiacon vonzóvá válik, ha egy irántunk érdeklődő szakember egyértelműen meg tudja állapítani kívülről, hogy összhangban vagyunk az ő saját értékeivel.

Valaki programozó, valaki projektet vezet, valaki a pénzügyön van, értékesítő vagy recruiter vagy a recepción ül, de a kollégák emellett az idejük egy részét bedobják a kalapba és tenni akarnak a munkájuk horizontján túl eső dolgokért is, amivel egyrészt olyan hatással lehetnek a világra, ami nekik komfortos, másrészt egy újabb szállal kötődnek a többi csapattag felé is. Ez a CSR egyik járulékos hatása. Jó dolog együtt lenni, és mondjuk elmenni a Mecsekbe, fákat ültetni, aztán később felemlegetni, hogy igen, ott nődögél az “IDBC erdő”.

Az “értelmes CSR” elvárássá erősödött a munkaerőpiacon

Az újabb generációnál erősödő trend a társadalmi felelősségvállalás iránti érzékenység. Egyre több fiatal csatlakozik hozzánk úgy, hogy megkérdezik, részt szokott-e venni a cég ételosztásokban, illetve karitatív akciókban. Ilyenkor mi meg tudjuk mutatni, hogy milyen konkrét CSR projektjeink voltak idáig, megtalálható a weboldalon, beépült a kommunikációnkba és identitásunkba. Ez megkülönböztető erővel bírhat – azt tapasztaljuk, hogy kifejezetten ez a szempont dönti el a mérleg nyelvét, amikor több, nagyjából hasonló lehetőség közül választ valaki munkahelyet.

A CSR akciók megtervezése

A konkrét akciók kiválasztásának folyamata egyszerű: készítettünk egy listát, amit szabadon lehetett bővíteni, és szavazás döntötte el a prioritáslista sorrendjét.

Mindig annyi akciót akarunk szervezni egy évben, ahány évesek vagyunk, ez idén 7 projektet jelent. Több lehet, de minimum ennyi kell. HR Business Partnerünk, Flóra fogja össze a folyamatokat felülről, de minden projektnek szabadon választott felelőse van, munkakörtől függetlenül. Az egésznek az alapja és lényege, hogy teljesen önkéntes.

A projektek önkéntes menedzserei kapják azt a feladatot, hogy készítsék elő a megvalósítást. Nem jelentéktelen feladat, hiszen a technikai részletek teljes kidolgozásáról van szó, például az odautazásról, a szükséges eszközök beszerzéséről: lényegében a teljes lebonyolításról.

Mi a VII. kerületben vagyunk, több akciónk is a helyhez fog kötődni, helyben hasznosulni.

Értékalapú működés: túl a képmutatáson

Tisztában vagyunk azzal, hogy nehéz téma ez, mert a CSR akciókat könnyedén érhetné az a vád, hogy őszintétlen, az aktuális employer branding trendekre optimalizált marketing tevékenységek csupán. Őszintén azt gondolom, hogy ez nálunk nem így van.

Ági is meg én is beláttuk, egy cégtulajdonosnak a cég fejlesztése és a profit mellett kötelessége visszaadni, segíteni. A másik mozgatórugó az, hogy mindkettőnk életében voltak már olyan momentumok, ami miatt is kicsit érzékenyebbek vagyunk bizonyos témákra. Mindenkit érnek hatások, nehézségek, akár traumák az élete során, és érthető, ha ez motivációt ébreszt az emberben arra, hogy valamit tegyen a dolog ellen.

Körbetekintve a cégben van, akinél a családban daganatos betegség okozott tragédiát, vagy egyik kollégánk kisfia transzplantáción esett át, ahol ő volt a donor, megint mások többszörösen hátrányos helyzetből küzdötték fel magukat, vívtak ki megbecsülést. Számtalan egyéni történet, a hétköznapok hősei, mind-mind elgondolkodtat, érzékenyebbé tesz bennünket.

Természetesen az államnak megvan az infrastruktúrája és a feladatköre ahhoz, hogy a társadalmunkat érintő kihívásokra reagáljon. De sok cégvezető a saját sikereit tőkeként értelmezi és használja ahhoz, hogy lokális közösségeket vagy nonprofit kezdeményezéseket támogasson. És végülis az nem vitatható, hogy minél több cégnél vannak ilyen programok, annál elkerülhetetlenebb az, hogy maradandó pozitív trendek alakuljanak ki a világban.


A magasztos célok viszont csak egy pillanatig érdekesek, ha nem társul mellé – akármilyen csekély – konkrét akció. Egy elültetett fa, egy elmondott mese, egy kitakarított park, az orvosoknak eljuttatott étel, egy átadott orvosi eszköz vagy egy általános iskola digitális eszközeinek támogatása mind olyan konkrétumok, amit egyénileg megtehetünk. Ez kell ahhoz, hogy az értékrend összhangba kerüljön a hétköznapokkal.

Az IDBC idei CSR tervezete:

2021-ben vagyunk hét évesek, ez ahogy írtam hét akciót jelent erre az évre. Különböző területekre irányulnak: van köztük környezetvédelmi érzékenység, elesettebb csoportok támogatása, de akár a K&H Gyógyvarázs Programja keretében meséket olvasunk, amiket felveszünk, és 40 kórházba fog eljutni a felvétel. Arra figyeltünk, hogy ne csak pénzt gyűjtsünk, adományozzunk, hanem önkéntes alapon tegyünk bele erőfesztést is, és ha közben a csapat jól érzi magát, az hab a tortán.

Szerző: Illés József
ügyvezető partner
illes.jozsef@idbc.hu

 

Ha érdekel, mennyi érdekes programban veszünk részt, látogass el CSR oldalunkra, valamint folyamatosan követheted a social media felületeinken az egyes akciók sikeres lebonyolítását.

Facebook, IDBC | Linkedin, IDBC | Instagram, idbc.creativesolutions