Harmóniában a természettel, felelősen a társadalomért – miért érdemes központi elemmé tenni a cég működésében a CSR-t?

A HR világában ténykedő, innovatív vállalatként mindig naprakészek a piaci információink. A CSR azért is fontos nálunk, mert a piacon azt látjuk, hogy működik. A Covid egy általános visszahúzódást, az emberek, kollégák közötti távolság növekedését hozta, és ez azt jelenti, hogy a cégekben minden ezzel ellentétes irányú erőfeszítésünk duplán hasznosul. Látható, hogy a motiválhatóság nagy mértékben növekszik, ha segítünk újraépíteni a hidakat.

Ahogy telnek az évek, az újabb belépők számára egyre magától értetődőbb az, hogy fenntarthatóan működő cégnél akarnak dolgozni, mivel a saját nyugdíjas éveiket szeretnék egy még nagyjából lakható bolygón tölteni.

Ez egyrészt jelenthet a karbonsemlegesség felé közelítő működést, másrészt aktív, kampányszerű beavatkozásokat, amelyekkel a cég részt vállal a kihívásokból (faültetés, helyi termelőktől rendelt élelmiszerek, elektromos mobilitás támogatása, stb).

Másrészt, a társadalmi egyenlőtlenségek, igazságtalanságok, és makacsul túlélni próbáló retrográd eszmék határozott kiállást követelnek meg a cégektől is, hogy az ott dolgozók büszkék tudjanak lenni, vagy legalábbis ne szégyenkezzenek, ha a munkaadójuk szóba kerül. Manapság a ló túlsó oldalára is elég könnyű átcsúszni, amikor egy cég nagyon ‘woke’ próbál lenni, de egy hangsúlyozott ‘equal opportunity’ hozzáállással és az egyértelműen segítségre szorulók melletti kiállással nem lehet mellélőni.

A túlzott kreativitás vissza is üthet: ezért is jó, ha a CSR programok tervezése és projektvezetése teljes mértékben a kollégák kezében van, nem pedig felülről vezérelten, a munkaköri leírás részeként foglalkozik vele valaki.

Az IDBC nagy hangsúlyt fektet a CSR-programjaira. Ez alatt azt értjük, hogy aktív belső kommunikációval garantáljuk, hogy a cég minden alkalmazottja képben legyen ezekkel az akciókkal általánosságban is, és tudjon közülük választani, velük tervezni, amikor közelednek az aktuális időpontok. A cég legutóbbi belső podcastjében ezek az aktivitások adták a fő témát, mivel az év első fele inkább az előkészítés, ötletelés időszaka. A nyár és az ősz a legjobb a szabadtéri aktivitásokra, az évvége pedig egyébként is az ajándékozásról szól, így adja magát, hogy ezt próbáljuk meg azok számára szebb időszakká tenni, akiknek nehezebb az ünneplés.

Minden évben annyi CSR-programot csinálunk, ahány éves az IDBC, ez így van 2022-ben is. Idén leszünk nyolc évesek, és ez azt jelenti, hogy nyolc ilyen programot szervezünk meg.

Vannak szerethetőek, vannak egészségesek, vannak hasznosak, és hát vannak übercukik, kezdjük is ezzel, hiszen mindenkit úgyis ez érdekel legjobban.

1. Ürömi Állatotthon támogatása és önkéntes sétáltatás

Az ürömi állatmenhelyet tavaly is meglátogattuk, ez idén is így lesz. A projekt „patrónája” Nagy Petra, az IDBC recruitere.

Ez az aktivitásunk nagyon is aktuális, a tárgyak gyűjtése már régóta zajlik és július 22-én pénteken mennek az önkénteseink a menhelyre az ajándékokat átadni és kutyát sétáltatni.

2. „Segítek egy családot!”

Az IDBC Employee Experience programját vezető Veres Paula a „Segítek egy családot!” nevű,  rászoruló családokkal közvetlen támogatói kapcsolat létesítését segítő szervezettel együttműködésben zajló CSR-akciónkat koordinálja:

„A szívemhez nagyon közel álló téma a „Segítek egy családot”. A projekt arról fog szólni, hogy közösen választjuk ki azt a két-három családot, akiket mi szeretnénk valamilyen módon támogatni. Közel 200 olyan család van most ezen a honlapon, akik valamilyen segítségre várnak, és nagyon fognak örülni bármilyen tárgyi segítségnek, ruhaadománynak. Számomra az egyik legvonzóbb ebben a „Segítek egy családot”- programban a személyes, direkt kapcsolat. Minden hónapban olyasmiket gyűjtünk nekik, amire éppen a legnagyobb szükségük van.” – mesélte el Paula a projektről.

3. My Forest

Implom Soma junior sales managerünk szervezi ezt a faültető akciót.

A My Forest egy olyan platform, ahol magánembereket és cégeket egyaránt elérnek. Mindent elintéznek, de a csemeték elültetésének élménye a jelentkezőké marad!

Az IDBC 100 facsemetét fog ültetni az ősz folyamán. Az ilyen akciókban való részvétel természetesen teret ad arra, hogy informális keretek között ismerjék meg egymást a kollégák, és a napi munkán kívüli összekovácsoló hatásokat is generál.

4. Cipősdoboz akció

Hőségriadó idején kissé nehézkes felidézni, de elvileg idén is lesz Karácsony. A deák téri Cipősdoboz Várba gyűjtünk csomagolt ajándékokat a cégben. Ahogy tavaly is, Erőss Regina koordinálja az akciót. (A tavalyi élményeiről itt olvasható rövid beszámoló.)

5. Gyermekkórház támogatása

A szintén évről évre visszatérő akciót Pók András sales vezetőnk szervezi.

„2019-ben volt az első, amikor a Gyerekszív Központot támogattuk, tavaly pedig a SOTE gyerekkórházát. A kollégák hatalmas lelkesedéssel és odaadással vetették magukat az akcióba, a Xoxo Pontok azt hiszem, 80 százalékát is erre a célra ajánlották fel, úgyhogy hamar összejött, és be tudtuk szerezni az ápoláshoz szükséges eszközöket, többet is, mint amennyit kitűztünk célul.” – osztotta meg velünk András az eddigi tapasztalatait.

Az idei évben ugyanezt tervezzük, nagy valószínűséggel megint a SOTE gyerekkórházát fogjuk valamilyen eszközbeszerzéssel megtámogatni. Ősszel fogunk hírt adni arról, hogy mi a konkrét eszköz, mi lesz az idei célkitűzés.

6. Ünneplés állami gondozott gyerekekkel

Braun Mona, senior service design consultant így mutatta be a projektjét:

„Nálam is van egy CSR projekt, ez pedig állami gondozott gyerekek támogatása. Budapesten van egy állami gondozott központ, ide kerülnek a gyerekek mielőtt még az állandó helyüket elfoglalnák az állami gondoskodásban. Ebből az intézményből fogjuk meghívni a gyerekeket egy nagyszerű Mikulás ünnepségre! Azon is dolgozom, hogy legyen egy fellépő vendég, aki szórakoztatja őket.”

7. Szemétszedés

A tavalyi városi akció után most a Budapest-környéki erdőkben fogunk több eseményt is megvalósítani.

Farkas Attila marketingvezetőnk szervezésében ezt az akciót idén kibővítjük. A város körüli erdőkben sétálást, kirándulást kötjük össze szemétszedéssel.

„Ez a legjobb az egészben, hogy kimozdulunk, közösen összekészülünk, tudjuk, hogy hova kell menni, tudjuk, hogy ott jó eséllyel szemetet is fogunk találni, és miközben a természetben felfrissülünk, feltöltődünk, a természetnek is ajándékot adtunk azzal, hogy elhozzuk onnan azt a szemetet, amit mások otthagytak.”
– mondta el Attila.
Szeptember elején lesz az első ilyen alkalom, három héttel előre fogjuk kihirdetni. Csatlakozni ér!  (;

8. Harmóniában a természettel

József (akiről felfedünk most egy titkot: gyerekkorában még erdész szeretett volna lenni) koordinálja ezt az „ernyőprogramot”, aminek a lényege, hogy a munkatársak mérhetik a természetben aktívan eltöltött időt – lehet ez bringázás, kirándulás, szemétszedés, vagy ezek kombinációja! A lényeg a hosszútávú elköteleződés és szemléletformálás. Az „elszámolható” aktivitások és speciális akciók egy külön, online csoportban szerveződnek.

Így néz ki tehát az IDBC részletes CSR-terve 2022-ben! Fő célunk a fenntarthatóság és a társadalmi érzékenyítés. Mert fontos az, hogy a konkrét munkánk mellett a nagy képet, a kontextust, a minket és a HR-szektort körülvevő folyamatokat is értsük, és reagáljunk rájuk.

Meggyőződésünk, hogy ezek az akciók olyan apró változásokat indítanak el a kollégákban, amelyekkel jobb szakemberek lesznek – és jobb szakembereket is tudnak találni a megfelelő pozíciókra.

Szerző: Hegedűs Flóra
HR Business Partner
hegedus.flora@idbc.hu